Google 3de jaar op rij meest invloedrijke merk in België

door
Belga
Leestijd 1 min.

Google is voor het derde jaar op rij het meest invloedrijke merk in België. Dat blijkt uit een representatieve steekproef bij 2.500 landgenoten door marktonderzoeksbureau Ipsos. Het podium is trouwens hetzelfde als vorig jaar, alleen springt Facebook over Colruyt naar de tweede plaats. Het onderzoek door Ipsos is aan zijn derde editie toe, en wordt uitgevoerd in 21 landen. De Belgen werden in november 2015 bevraagd over een 140-tal merken. Telenet is aan een gestage opgang bezig: in 2013 stond het nog op de 7de plaats, om in 2014 naar de 5de plaats door te stijgen. Dit jaar schuift Telenet nog een plaatsje op. Ikea gaat van 9 naar 6, en ook YouTube (van 10 naar 8) en Aldi (van 13 naar 9) maken een mooie progressie. Samsung (van 4 naar 12) tuimelt dan weer uit de top-10.

Bij de retailers maken Colruyt, Aldi en Lidl de top-3 uit. Delhaize lijkt aan een inhaalrace begonnen en gaat van 24 naar 15. Sterkste klimmer in de lijst is echter Albert Heijn, dat stijgt van 102 naar 70. Albert Heijn wordt door de Belgische, en dan vooral de Vlaamse consument beschouwd als zeer vooruitstrevend en vernieuwend, aldus Ipsos.

Het marktonderzoeksbureau besluit dat de wereld vandaag sterk wordt bepaald door "zeer jonge" merken, vaak technologische en online merken. De merken werden getest op basis van vijf dimensies die merkinvloed bepalen en definiëren. In volgorde van belangrijkheid zijn dat vooruitstrevendheid, engagement, vertrouwen, maatschappelijke verantwoordelijkheid/burgerzin en algemene aanwezigheid.

bron: Belga