Gent keurt nieuwe tariefzones voor straatparkeren goed

door
Belga
Leestijd 2 min.

Gent wordt vanaf mei stapsgewijs in vier parkeerzones onderverdeeld, met duurdere tarieven en een maximum van drie uur bovengronds parkeren in de duurste en goedkoopste zone. De tariefzones werden maandagavond meerderheid tegen oppositie goedgekeurd. "We proberen ervoor te zorgen dat de parkeerdruk daalt, door meer plaats te creëeren voor bewoners, maar toch een toegankelijke stad te blijven", zegt de Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen). "Zeker in woonbuurten zetten we in op bewonersparkeren, maar evengoed zorgen we voor meer rotatie wat handelaars ten goede komt."

De stad werkte een duidelijkere tariefstructuur uit en wordt in vier parkeerzones onderverdeeld: hoe dichter bij het stadscentrum, hoe duurder. Op de duurste zone (rood) na, mogen autobestuurders twee keer per dag 15 minuten gratis parkeren in de zones oranje en geel. In de goedkoopste zone (groen) is dat twee keer dertig minuten. In de duurste en goedkoopste zone wordt het "dagtarief" vervangen door maximum drie uur bovengronds parkeren. Langparkeerders worden aangemoedigd om gebruik te maken van de Park&Rides (P+R) aan de rand van de stad of om alternatieve vervoerswijzen te gebruiken. Voor bewoners komen er extra parkeerplaatsen en ook de bewonerskaart zal in een groter gebied geldig zijn.

Het parkeerplan wordt dit jaar stapsgewijs ingevoerd, met op 9 mei een start in de zone Dampoort/Sint-Amandsberg.

Nog dit: 'ticketjes' halen zal niet meer aan de orde zijn, aangezien gebruikers hun nummerplaat zullen moeten invoeren aan de nieuwe automaten. Die sturen de gegevens naar een databank die parkeerwachters kunnen raadplegen.

bron: Belga