Sleurs lanceert campagne voor werving van werkzoekenden met migratieachtergrond

door
Belga
Leestijd 2 min.

Staatssecretaris voor Gelijke Kansen en Armoedebestrijding Elke Sleurs (N-VA) heeft een nieuwe campagne gelanceerd die werkgevers moet aanzetten om werknemers met een migratieachtergrond aan te werven. De campagne "Een goeie werknemer is een goeie werknemer" werd opgezet in samenwerking met de vzw's Orbit en Pax Christi Wallonie-Bruxelles en voorziet erin dat kmo's een beroep kunnen doen op één dag gratis consultancy om hun sollicitatieprocedure te optimaliseren. Een toekomstige, diverse werkvloer begint met een goede sollicitatieprocedure, vinden Sleurs en de organisaties. "De inhoud en formulering van vacatureteksten, de kanalen waarlangs vacatures worden verspreid en het eerste contact tussen het bedrijf en de sollicitant zijn filters die er, vaak onbewust, voor zorgen dat werkzoekenden met een migratieachtergrond minder kans maken op een baan", luidt het. Volgens Sleurs hebben ongeveer 75 procent van de kmo's geen uitgebouwde HR-dienst. "Daardoor hebben zij vaak minder tijd om hun aanwervings- en sollicitatieprocedures onder de loep te nemen", zegt ze.

Om daar verandering in te brengen, zal naar aanleiding van de nieuwe campagne "Een goeie werknemer is een goeie werknemer" aan kmo's en socialprofitorganisaties één dag gratis consultancy aangeboden worden. "Met die consultancy krijgen ze de kans om op een laagdrempelige manier hun sollicitatieprocessen verder te professionaliseren", zegt Sleurs. "Hierdoor creëren we een win-winsituatie voor mensen met een migratieachtergrond én voor bedrijven."

Thomas Peeters van de vzw Orbit is blij dat het project op de steun van Sleurs kon rekenen. "Zowel bedrijven als de samenleving halen voordeel uit meer diversiteit op de werkvloer. Binnenkort gaan de babyboomers met pensioen. Het is daarom hét moment om in te zetten op het bereiken van alle beschikbare werkkrachten", zegt hij.

bron: Belga