Volkswagen weigert Belgische consument te vergoeden of te informeren

door
Belga
Leestijd 2 min.

De Duitse autobouwer Volkswagen weigert een minnelijke schikking met een Belgische consument die een dieselwagen met zogenaamde 'sjoelmelsoftware' had gekocht. Dat is gebleken voor de Brusselse rechtbank van eerste aanleg. Meester Geert Lenssens en Laurent Arnauts, de advocaten van de consument, vroegen dat VW de wagen zou terugnemen en de aankoopprijs zou terugbetalen of de man minstens zou informeren over de aanpassingen die aan zijn wagen zouden gebeuren maar de advocaten van Volkswagen weigerden op beide vragen in te gaan. "Hallucinant", zegt meester Lenssens. "Onze cliënt kocht in januari 2013 een VW Caddy voor 24.885 euro, maar kreeg enkele maanden geleden een brief van Volkswagen met de melding dat ook zijn wagen uitgerust was met de zogenaamde sjoemelsoftware", zegt meester Lenssens. "In de eigen persmededeling gaf VW Duitsland al toe dat het in de fout was gegaan maar nu weigert het bedrijf om onze cliënt te vergoeden of correct te informeren over wat er met zijn wagen zal gebeuren. Vermoedelijk zullen de aanpassingen gevolgen hebben voor het verbruik en de prestaties, en dus ook voor de doorverkoopwaarde."

De advocaten van de consument wijzen erop dat VW in de Verenigde Staten wel al klanten vergoedt, en dat Volkswagen een hele reeks fouten heeft begaan. "Niet alleen hebben ze de emissienormen niet nageleefd, ze hebben door hun frauduleuze techniek onrechtmatig goedkeuringscertificaten en conformiteitsattesten verkregen, die dus ook vals zijn. Ze hebben voertuigen op de markt gebracht die niet voldeden aan het conformiteitsattest, ze hebben misleidende reclame gevoerd en onherstelbare milieu- en gezondheidsschade veroorzaakt."

Nu VW Duitsland niet akkoord is gegaan met een minnelijke schikking, zien meester Arnauts en Lenssens zich genoodzaakt het bedrijf te dagvaarden. Wanneer dat zal gebeuren, is nog niet duidelijk.

bron: Belga