NMBS schenkt 116.000 gevonden voorwerpen aan Spullenhulp

De afgelopen vijf jaar heeft NMBS 115.953 in stations en treinen gevonden voorwerpen overgemaakt aan de vzw Spullenhulp. NMBS werkt hiervoor sinds 2011 samen met het sociale 
door
Xavier
Leestijd 2 min.

economiebedrijf. Gevonden voorwerpen die na vijftig dagen niet zijn afgehaald door de eigenaar, krijgen zo een nieuw leven. Bovendien leverde deze samenwerking al vijftien jobs op in de sociale economie.

Elk jaar worden ruim 30.000 verloren voorwerpen teruggevonden in de trein of het station. Sinds 2011 waren dat er in totaal 181.538. Bepaalde categorieën springen er echt uit. Voor gsm's

bijvoorbeeld ging het de afgelopen vijf jaar om 17.589 stuks, wat een gemiddelde van 10 toestellen per dag oplevert.

Vijftig dagen tijd

Als een eigenaar zijn voorwerp na vijftig dagen niet is komen ophalen, dan kan het naar de vzw Spullenhulp. Zij halen de objecten maandelijks op in de achttien depots, die zijn verspreid over het land. Zo werden sinds de start van de samenwerking in februari 2011 al 16.279 reistassen en sportzakken, 13.890 jassen en truien, 1.222 laptops en tablets en 8.635 gsm's geschonken aan Spullenhulp.

De samenwerking met NMBS creëerde al vijftien jobs bij het sociale economiebedrijf. “Onze medewerkers sorteren de gevonden voorwerpen en schenken of verkopen ze aan hulpbehoevenden”, vertelt Claudia Van Innis, woordvoerster bij Spullenhulp. “Dit leverde ons al ongeveer 75.000 euro op, geld dat werd geïnvesteerd in de sociale acties van onze organisatie.”

Formulier voor verloren voorwerpen

NMBS raadt reizigers die iets verliezen aan dit zo snel en gedetailleerd mogelijk te melden. Dat kan door een formulier in te vullen aan het loket of op de NMBS-website. Met deze informatie

(beschrijving van het object, plaats en tijdstip van verlies) probeert NMBS het voorwerp terug te vinden en over te maken aan de juiste eigenaar. Daarnaast zal NMBS de eigenaar ook zelf

contacteren. Dat kan als op het goed persoonlijke gegevens staan, zoals een naam of een adres. Van zodra het voorwerp is teruggevonden, wordt de reiziger gecontacteerd en gevraagd het

voorwerp op te halen in het desbetreffende station.

Foto Belga / J. Jacobs