Eefje de Visser: “De kunst van het weglaten is een mooie ambacht”

Met ‘De Koek’ en ‘Het is’ wist de Nederlandse vanuit Gent opererende Eefje de Visser een trouw publiek op te bouwen dat zich graag verliest in haar unieke universum waarin melancholie en lichtvoetigheid harmonieus samenleven. Haar nieuwe plaat ‘Nachtlicht’ is een boeiende, zich in de schemerzone afspelende trip die je even van de wereld doet verdwijnen.

‘Nachtlicht’ is een album dat sonisch zeer rijk klinkt maar nooit bombastisch overkomt. Schuilt de kracht vooral in de details?

Eefje de Visser: “Het is een lange zoektocht geweest en het was verleidelijk om de arrangementen weidser te maken. Alleen zouden we op die manier aan de essentie van de nummers voorbij zijn gegaan. Ik heb de indruk dat je door de spaarzame maar opvallende details als luisteraar sterker naar de plaat wordt toegezogen. Het doet me deugd wanneer iemand me vertelt dat het geheel in balans is. De kunst van het weglaten is een zeer mooie ambacht.”

De beats, samples en hiphopinvloeden op ‘De Koek’ en de meer minimalistische, akoestische benadering van ‘Het is’ vinden elkaar wonderwel op ‘Nachtlicht’. Een bewuste keuze of eerder toeval?

“Het klopt dat ‘Het is’ een meer introverte plaat is terwijl ik als muzikante of tekstschrijfster veel verder kijk dan de gebruikelijke kwetsbare singer-songwriter. Ik hou van folk of pure songs, maar een goede pop- of rockband met catchy refreinen en een frisse inkleuring van de songs kan me evengoed boeien. Een zeker lichtzinnigheid is me niet vreemd, al moet wel een tegengewicht zijn voor een teveel aan jolijt. Het blijft balanceren op een dunne koord.”

Heb je onderweg veel weggegooid? Ik kan me voorstellen dat je eerst als het ware verdrinkt in een zee van ideeën en uiteindelijk aanspoelt op een klein eiland met enkel de essentiële zaken als aangespoeld en werkbaar wrakhout.

“Ik heb heel wat geschreven en dan sneuvelt er ook veel. Uiteindelijk hou je minder dan de helft over. Het is een behoorlijk heftig en chaotisch productieproces geweest. Heel erg veel zoeken naar songs, klanken of woorden die niet te geforceerd overkwamen. Ik wilde ook dat de plaat modern en hedendaags klonk. On-Nederlands, broeierig, grootstedelijk en af en toe wat exotische invloeden.”

Je bent spaarzaam met je woorden en ook je titels op ‘Nachtlicht’ komen niet verder dan ‘Scheef, ‘Stof’, Wakker’, ‘Luister’ of ‘Wel’. Het is fascinerend hoe je je woorden tot op het bot ontveld maar toch nog voldoende stof tot meerdere interpretaties toelaat.

“Ik heb vaak eerst de melodie en dan de tekst. Een goede tekst moet toch een zekere vanzelfsprekendheid bezitten. Je mag als luisteraar nooit de indruk hebben dat er uren en uren aan geschaafd is. Ik besteed ook aandacht aan de klank van een woord en pas er voor op dat die klank het muzikale niet in de weg zit. Eigenlijk bepaalt de melodie de uiteindelijke tekst. En die korte titels zijn zeer simpel te verklaren. Ik had voor elk nummer een woord dat ik als werktitel gebruikte en dat is gebleven. Ik hecht eigenlijk niet te veel waarde aan een titel.”

Dirk Fryns

Uit op Eefjes Platenmaatschappijtje. Eef je de Visser speelt live op 23/03 in De Roma in Antwerpen, op 24/03 in Het Depot in Leuven en op 25/03 in Muziekodroom in Hasselt.