IS-tijdschrift Dabiq poogt steeds vaker met politieke motieven te ronselen

door
Belga
Leestijd 2 min.

In zijn propagandatijdschrift Dabiq geeft terreurgroep IS steeds minder religieuze en steeds meer politieke verantwoordingen voor haar daden. Een andere trend is dat ze haar vijanden steeds vaker stript van menselijke eigenschappen. Dat blijkt uit een studie van de KU Leuven. Onderzoeker Thomas Frissen ontwaart een goed overdachte aanpak om (mogelijke) aanhangers te helpen afstand te nemen van gruweldaden. De studie maakt deel uit van het doctoraatsproject van Frissen, gepromoot door professor Leen d'Haenens. Doel van het project is de rol na te gaan van media, en dus ook van propaganda, binnen een radicaliseringsproces. De studie wordt morgen voorgesteld tijdens een symposium in Brussel.

De onderzoeker bestudeerde de twaalf eerste Engelstalige nummers van Dabiq. Daaruit puurde hij twee duidelijke trends: het tijdschrift roept steeds vaker politieke en steeds minder religieuze motieven in. "Zo werd na de aanslagen van 13 november in Parijs verwezen naar bombardementen die Frankrijk sinds september 2014 uitvoert tegen IS", zegt Frissen. Een andere trend is dat vijanden steeds vaker ontmenselijkt worden. "Mensen worden kruisvaarders, ongelovigen of Joden genoemd."

"Niets in het tijdschrift staat er zonder reden", zegt Frissen. "De makers denken goed na over hun publiek en wat ze willen bereiken - ze hebben ook een Franse en Turkse versie met andere inhoud. In dit geval reiken ze manieren aan om afstand te nemen van gruweldaden. Ontmenselijken bijvoorbeeld is een van de meest effectieve manieren. Op die manier rechtvaardigden de nazi's ook al de uitroeiing van Joden, en Amerikaanse cipiers de mishandeling van Iraki's in de Abu Ghraib-gevangenis."

Volgens promotor Leen d'Haenens zijn er lessen te trekken uit de propaganda van IS. "Het komt erop aan een tegenverhaal te ontwikkelen. Er wordt makkelijk een amalgaam gemaakt tussen islam en terreur in de media. Maar als we de eerste helft van de vorige eeuw bekijken, zien we dat er ook in Europa oorlog en geweld heerste. We moeten dus dat wij-zij-verhaal vermijden. Ook scholen kunnen helpen een tegenverhaal te brengen. Belangrijk is om leerkrachten daarin te ondersteunen."

bron: Belga