Dries & Yuri: “?Je weet alleszins dat je je zal amuseren”

Genoeg van tourist traps, verouderde reisgidsen en websites met gesponsorde tips? Wie de meest originele plekken wil leren kennen tijdens een welverdiende vakantie, komt vaak bedrogen uit. Maar niet als het van de oprichters van Wasbar, Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde, afhangt. Met hun nieuwste boek ‘Trek je plan op vakantie' mag zelfs de meest introverte toerist zich verwachten aan een magisch avontuur.
door
Heleen
Leestijd 3 min.

Hadden jullie bij het oprichten van Wasbar gedacht dat jullie boeken zouden schrijven?

Yuri: “Ons eerste boek, ‘Trek je plan in 50 stappen', was daar een rechtstreeks gevolg. Met Wasbar hebben we een oplossing gecreëerd voor mensen die geen plaats hadden voor een wasmachine en gewoon de was bij mama dropten. We hadden niet de ambitie om te concurreren met wassalons. Wel zagen we dat vooral mensen die nog nooit hun was hadden gedaan bij ons kwamen. Zo kwamen we automatisch uit bij andere zaken die je voor het eerst doet tussen je 18 en 30 jaar.”

Dries: “Het lag zo voor de hand om onze doelgroep van Wasbar mee te nemen in ons verhaal. Omdat ons eerste boek zo goed verkocht, werd het snel duidelijk dat daar wel meer in zat. Zo ontstond ons tweede boek, ‘Hou je manieren in 50 stappen'.

Waarover gaat jullie nieuwste worp?

Yuri: “Met ‘Trek je plan op vakantie' gaan we nog een stapje verder. We geven tips over hoe je je moet gedragen op een vliegtuig en op een strand, maar verder sturen we mensen op pad. Het is de bedoeling om met locals te gaan praten. We zijn er immers van overtuigd dat de meeste reisgidsen niet zo recent zijn. De helft van die boeken bevat trouwens tal van verdoken advertenties. Bij ons vul je zelf de tips in van locals die je dan gaat testen en beoordelen.”

Is het op jullie eigen ervaringen gebaseerd?

Yuri: “Vroeger reisden we altijd op die manier. We gingen op café en vroegen dan aan de mensen ter plaatse waar we moesten zijn. Vorig jaar maakten we tien citytrips om dat effectief uit te testen en om te tonen dat het echt wel werkt.”

Dries: “In Rome ga je normaal naar de Sint-Pietersbasiliek, maar dat hebben we dus niet gedaan. Een local heeft ons naar de Basilica San Giovanni de Laterano gestuurd. Dat is een impressionant gebouw, met gratis inkom en zonder lange wachtrijen.”

Yuri: “In Lissabon zijn we op die manier terecht gekomen in Quinta da Regaleira, een domein in Sintra, een gemeente in het district Lissabon. Zo ontdekten we bijvoorbeeld ook de Parijse club Le Carmen, gelegen in het oorspronkelijke huis van de componist Bizet.”

Kunnen ook introverte personen aan de slag met het boek?

Yuri: “Ik denk dat het net voor hen handig is. Nu heb je een excuus om mensen aan te spreken en je boek te laten invullen. Iedereen die een beetje Engels verstaat, zal dat willen doen. Er staan vragen in zoals ‘Wat is uw favoriete café of restaurant?' of ‘Wat zou je zeker willen tonen in je stad?'.?”

Dries: “Het werkt enorm veel creativiteit in de hand. Je kunt daar heel ver in gaan of je kan gewoon ons format volgen. Dat is voor veel mensen al zot genoeg.”

Geven jullie zelf goede adressen?

Yuri: “We hebben slechts een voorbeeldverslag geschreven over Lissabon, maar verder is er in het boek plaats om vijf steden of regio's te exploreren. Of je nu naar Warschau, Sint-Petersburg of Porto wil gaan, je moet er je eigen ding van maken.”

Als je het boek koopt, weet je niet waar je aan begint?

Dries: “Je weet alleszins dat je je zal amuseren. Als je er iets mee doet, ben ik zeker dat je een leuke vakantie zal hebben met fijne herinneringen.”

Hoe ver drijven jullie de mensen?

Dries: “We zeggen altijd the magic happens wanneer je uit je comfortzone stapt. Dat is ons doel. We gaan ze aanmoedigen om dingen te proberen die ze normaal niet zouden doen. Alleen al de locals aanspreken, is een stap die veel mensen niet zetten.”

Yuri: “Doe eens zot en onnozel. Er staan ook to do's in zoals een lokale kookworkshop volgen en koken met lokale ingrediënten. Dromen en grenzen durven verleggen, daar draait het om.”

Arne Rombouts