Antwerpse loodsen staken verder

Nadat de onderhandelingen tussen Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en de Beroepsvereniging van Loodsen (BvL) afsprongen, hebben de loodsen verder gestaakt. Ze willen een betere vergoeding voor het beloodsen van de erg grote schepen.

Wat is het probleem?

Sinds zondagavond staken de loodsen van de haven van Antwerpen. De actievoerders weigeren schepen die langer zijn dan 340 meter de haven binnen te loodsen. Ze zijn het niet eens met de efficiëntieoefening die de Vlaamse regering van hen vraagt. In december werd een akkoord bereikt tussen de loodsen en de regering. Zo zouden ze een premie krijgen voor die grote schepen, maar moet er wel efficiënter gepresteerd worden. De socialistische overheidsvakbond ACOD vindt dat onaanvaardbaar.

Hoe wordt er gereageerd?

Minister Weyts zat woensdagavond samen met de Beroepsvereniging van Loodsen (BvL), maar de onderhandelingen sprongen na zes uur af. «De principiële verschillen zijn te groot», klonk het bij de BvL. Achter de schermen werd er nog druk onderhandeld. De economische impact van de actie is dan ook gigantisch en kost de haven dagelijks miljoenen euro. Antwerps havenschepen Marc van Peel (CD&V) riep de loodsen op om in afwachting van een akkoord hun actie op te schorten. Toch houden de bonden voet bij stuk. «Als we de acties zouden opschorten, is de druk van de ketel en zal dit probleem niet snel opgelost worden.» De situatie zit dus muurvast.

Wat nu?

Burgemeester van Antwerpen Bart De Wever nodigde gisterennamiddag de loodsen uit op het stadhuis voor een nieuw overleg. Daar waren niet alleen Weyts, de beroepsverenigingen en de vakbonden aanwezig, maar ook een delegatie van rederij MSC en bedrijvenkoepel Alfaport. Een twintigtal minuten na de start van het overleg kwamen de rederijen en werkgevers opnieuw naar buiten. «We hebben geprobeerd de hoogdringendheid van de situatie te duiden», zei Stephan Vanfraechem, directeur van bedrijvenkoepel Alfaport.