Oscars: DiCaprio eindelijk bekroond, 'Mad Max' de grote slokop

Vannacht reikte de 'Academy of Motion Picture Arts and Sciences' voor de 88ste keer de Oscars uit. 'The Revenant' maakte zijn favorietenrol deels waar, terwijl 'Mad Max: Fury Road' aan de haal ging met de meeste beeldjes. De verrassing van de avond was ongetwijfeld 'Spotlight', die onder meer 'The Revenant' en 'The Big Short' aftroefde voor de prijs voor Beste Film.
door
Kevin
Leestijd 3 min.

Niets onverwachts wat de Oscars voor Beste Acteur of Actrice betreft. Na vijf nominaties zonder succes heeft Leonardo DiCaprio eindelijk het gouden beeldje beet. Dat heeft hij te danken aan zijn rol in het survivaldrama 'The Revenant', waarin hij een 19-eeuwse pelsjager, die op wraak zint na de laffe moord op zijn zoon, vertolkt.

Brie Larson werd voor de ceremonie getipt als de grote favoriet voor Beste Actrice voor haar bijdrage aan de onafhankelijke film 'Room' en ze loste de verwachtingen ook in. Het drama, over een moeder en zoon die na een jarenlange ontvoering eindelijk ontsnappen uit een kamertje, verschijnt deze week pas in de Belgische filmzalen.

De prijzen voor Beste Mannelijke en Vrouwelijke Bijrol waren iets verrassender. Kate Winslet had voor haar rol in 'Steve Jobs' al tal van prijzen gekregen, maar de Oscar ging naar de Zweedse actrice Alicia Vikander voor 'The Danish Girl'. Mark Rylance won voor 'Bridge of Spies' en troefde zo Tom Hardy en Sylvester Stallone af.

Van links naar rechts: Mark Rylance (Beste Mannelijke Bijrol), Brie Larson (Beste Actrice), Leonardo DiCaprio (Beste Acteur) en Alicia Vikander (Beste Vrouwelijke Bijrol)

De grootste verrassing kwam echter op het einde van de avond, toen de prijs voor Beste Film werd bekend gemaakt. 'The Revenant' was de te kloppen film, maar uiteindelijk was het 'Spotlight', over een team journalisten dat een pedofilieschandaal binnen de Kerk in Boston blootlegt, dat met de prijs ging lopen.

Van de twaalf nominaties verzilverde 'The Revenant' er slechts drie. Naast DiCaprio werden ook regisseur Alejandro González Iñárritu en director of photography Emmanuel Lubezki beloond voor respectievelijk de tweede en de derde keer op rij gelauwerd op de Oscars. De grote slokop van de avond was 'Mad Max: Fury Road', dat zes van de tien nominaties verzilverde. Alles prijzen kwamen wel in de technische categorieën, zoals de Oscars voor Beste Geluidsmontage, Beste Productieontwerp, Beste Grime en Haarstijl, Beste Kostuums, Beste Montage en Beste Geluidsmix.

Verder werd de legendarische Italiaanse componist Ennio Morricone na vijf nominaties eindelijk bekroond met een daadwerkelijke Oscar voor de soundtrack van 'The Hateful Eight'. De prijs voor beste animatiefilm was weggelegd voor 'Inside Out', terwijl 'Son of Saul' ('Saul fia) uit Hongarije zich de Beste niet-Engelstalige film van 2015 mag noemen.

Verder waren er nog prijzen weggelegd voor 'Spotlight' (Beste Origineel Scenario), 'The Big Short' (Beste Bewerkt Scenario), 'Ex-Machina' (Beste Visuele Effecten), 'Bear Story' (Beste Geanimeerde Kortfilm), 'Amy' (Beste Documentaire), 'A Girl in the River: The Price of Forgiveness' (Beste Korte Documentaire), 'Stutterer' (Beste Kortfilm) en voor het nummer 'Writing's on the Wal'l van Sam Smith in 'Spectre' (Beste Filmsong).

#Oscarssowhite

De aanloop naar de Oscarceremonie stond vooral in het teken van een gebrek aan diversiteit, aangezien er voor het tweede jaar op rij niemand van Afro-Amerikaanse afkomst genomineerd was. In zijn openingsspeech ging komiek Chris Rock, zelf een Afro-Amerikaan, daar gretig op in. "Welkom op de ceremonie van de Oscars, ook bekend als de prijzen voor de blanke mensen. Als ze presentatoren zouden verkiezen, had ik deze job zelfs niet gehad", opende Rock.

“Waarom protesteren we bij deze Oscars?”, vroeg Rock zich af. “Er waren geen zwarten genomineerd bij minstens 70 van de 88 edities van de Oscars, maar toen werd er niet geprotesteerd.” Volgens Rock kwam dat omdat zwarten in de jaren vijftig en zestig “echte redenen hadden om te protesteren”. “Wanneer je grootmoeder aan een boom hangt te bengelen, maakt het niet uit wie de prijs wint voor de beste documentaire”, klonk het.

Alejandro González Iñárritu sprak ook over de controverse in zijn overwinningsspeech. "Ik heb erg veel geluk dat ik hier vanavond mag zijn, maar niet iedereen krijgt die kans. Onze generatie heeft nu een grote kans om zich te bevrijden van vooroordelen. Hopelijk wordt de kleur van onze huid voor eens en altijd even onbelangrijk als de lengte van ons haar", aldus Iñárritu.