Apple richt pijlen op televisiemarkt

Apple CEO and co-founder Steve Jobs shows off the TV ad for the new MacBook Air ultra portable laptop during his keynote speech at the MacWorld Conference and Expo in San Francisco 15 January 2008. AFP PHOTO/Tony AVELAR / AFP / TONY AVELAR

De geruchten over een Apple-televisiekanaal doen al langer de ronde, maar volgens het mediabedrijf TheStreet ziet Apple het nog groter. Het technologieconcern zou ook van plan zijn om eigen tv-series te produceren.

Met deze nieuwe, originele content zou Apple het startschot willen geven voor een abonnementsdienst naar het voorbeeld van Netflix. Volgens insiders zit Apple al maanden aan tafel met grote tv-maatschappijen om te onderhandelen over de praktische uitwerking van deze dienst.



Succesformule
De iPhone-fabrikant hoopt het nieuwe kanaal grotendeels te kunnen vullen met series van bedrijven als CBS, ABC, Fox en Disney. Als Apple erin slaagt om daarbovenop ook nog eens met eigen reeksen op de proppen te komen, heeft het bedrijf alles in handen om een succesvol tegenhanger te worden voor concurrenten als Netflix, HBO Go en Hulu. Die zenders wisten stuk voor stuk abonnees te lokken met kwaliteitsseries als ‘House of Cards’, ‘Orange is the New Black’ (Netflix) en ‘Game of Thrones’ (HBO).

30 à 40 euro per maand
Ook al staat de dienst nog in zijn kinderschoenen, de prijs ervan lijkt al zo goed als vast te liggen. Toekomstige abonnees zouden tussen de 30 à 40 euro per maand op tafel moeten leggen om naar het Apple-kanaal te kunnen kijken. Dat is fors meer dan de 8 euro per maand die Netflix-abonnees moeten betalen. Het is nog niet precies duidelijk wat er allemaal in dat bedrag inbegrepen zit. Mogelijk krijgen de gebruikers naast de tv-dienst van Apple ook toegang tot Apple Music, of zelfs Netflix.