Brussel wordt slim dankzij Europese steun

20150615 - BRUSSELS, BELGIUM: Illustration picture shows the repainting of the bike lanes in preparation of the expansion of pedestrian zones as part of the new traffic plan in the so-called 'Pentagone ' in Brussels city center, Monday 15 June 2015. BELGA PHOTO SISKA GREMMELPREZ

Het Brussels gewest is naast Helsinki en Lyon geselecteerd voor het Europees Smart City-project bioTope. Zo krijgt het gewest een half miljoen euro om uit te groeien tot een ‘slimme’ stad.

Stel je een stad voor waar je als fietser nauwelijks nog voor het rood licht moet staan, of een waar brandweer- en ziekenwagens nooit opgehouden worden door vuilniswagens of bussen. Dat wil het project bioTope mogelijk maken. Zo zullen bestaande en toekomstige sensornetwerken binnenkort met elkaar communiceren om op die manier de stad ‘slim’ te maken.



«De informatie die de sensoren ons geven, kan ons inzicht verlenen in hoe de moderne stadsbewoner zich gedraagt. Daar kan het beleid zich aan aanpassen, en zo komen we tot een Smart City, een stad waar wonen en werken aangenamer wordt door slim gebruik van technologie», vertelt Brussels staatssecretaris voor Digitalisering Bianca Debaets (CD&V). Ze heeft gisteren samen met Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (PS) aangekondigd dat drie Brusselse projecten kunnen rekenen op in totaal 575.000 euro subsidies.

Big data

Het eerste project draait rond veilige schoolomgevingen. Sensoren zullen meten hoe kinderen en automobilisten zich gedragen in schoolomgevingen. Zo kan de veiligheid rond scholen verbeterd worden.

Het tweede project verzamelt dan weer big data over de fietsers en het fietsgebruik in het Brussels gewest. De stalen ros is vaak het vervoermiddel waarmee je je het snelst kan verplaatsen in de stad, maar toch verliezen fietsers heel wat tijd omdat ze telkens moeten wachten aan verkeerslichten.

Ten slotte gaat de rest van het geld naar een project dat voor een vlottere doorstroming van prioritaire voertuigen in een stadsomgeving wil zorgen. Zo zouden brandweer- en ziekenwagens kunnen opvolgen welke straten geblokkeerd worden door bijvoorbeeld bussen of vuilniswagens, en kunnen ze voor een alternatieve route kiezen.