«België opnieuw sexy voor investeerders»

Audi had zelf in oktober al het licht op groen gezet voor de komst van de Q6 E-tron, maar moederbedrijf Volkswagen talmde. Gisteren werd de komst van de Q6 E-tron officieel bevestigd.

Het stond al langer vast dat de productie van de A1 vanaf 2018 naar het Spaanse Martorell zou verhuizen, maar het bleef tot gisteren onduidelijk wat er met het fabriekspersoneel zou gebeuren. Uit overleg tussen de vakbonden en de directie is naar voor gekomen dat alle werknemers met een Audi-contract aan boord worden gehouden. Details over hoeveel in de fabriek wordt geïnvesteerd en hoeveel wagens van het nieuwe model van de band zullen rollen, zijn voorlopig niet bekend.



Volgens de Duitse krant Handelsblatt zal de hele wissel van Audi-modellen het bedrijf «een driecijferig miljoenenbedrag» kosten. De Belgische regering zou volgens dezelfde krant de investering in de Vorst steunen met «een tweecijferig» miljoenenbedrag aan subsidies.

De ministers van verschillende regeringen van ons land zijn bijzonder positief. Stuk voor stuk benadrukken ze dat ze bij Audi hun beste beentje hebben voorgezet om de investeringen naar Brussel te halen.

«Ik ben heel erg verheugd dat we Audi hebben kunnen overtuigen van het verbeterde investeringsklimaat en van de troeven van de tax shift», klinkt het federaal minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA). «De beslissing van Audi om belangrijke investeringen voort te zetten in Brussel toont aan dat België opnieuw sexy is voor investeerders», aldus Michel.

Patrick Danau, directeur van de Brusselse fabriek, denkt dat een elektrische SUV in 2018 voor «heel grote uitdagingen» zal zorgen. «De komende jaren zullen moeilijk zijn. De A1 wordt ouder en dus zal de vraag dalen. Tezelfdertijd moet de fabriek aangepast en omgebouwd worden voor de komst van het nieuwe elektrische model», aldus Danau. Het nieuwe model is een hoogtechnologische auto, waardoor het personeel ook omgeschoold zal moeten worden.

Volgens de Brusselse regering blijft Audi nog minstens tot 2025 in Vorst.