Belgen kochten vorig jaar voor 7 miljard euro online

Consumenten in België shoppen steeds meer op het web. Volgens een voorlopige schatting van BeCommerce steeg de onlineverkoop vorig jaar tot minstens 7,3 miljard euro. Dat is een kwart meer dan in 2014.

De Belgen verkiezen steeds meer onlinewinkels. In 2014 boekten de onlinehandelaars een omzet van 5,9 miljard euro in België. Die omzet steeg in 2015 al tot minstens 7,3 miljard euro, zo blijkt uit een “conservatieve schatting” van BeCommerce, de Belgische vereniging van onlinehandelaars. “De definitieve cijfers zijn pas in maart bekend, maar mogelijk zullen we eerder nabij de 8 miljard euro uitkomen”, stelt gedelegeerd bestuurder Carine Moitier.



Buitenlandse webshops

De cijfers hebben betrekking op de Belgische e-commercemarkt. “Dat gaat over iedereen die online actief is in België, dus ook buitenlandse verkopers zoals Amazon”, aldus Moitier. Volgens BeCommerce gaat ongeveer 70% van de onlineverkoop naar buitenlandse spelers en wordt 30% van de omzet gerealiseerd door Belgische webshops. “In België is e-commerce ontstaan op vraag van de consument, en dus niet aanbod-gedreven, vanuit de bedrijven. Buitenlandse spelers zagen in onze open markt dus een fantastische mogelijkheid. Ze hebben vanuit het buitenland een perfect aanbod geformuleerd, en de Belg is daarvoor gevallen”, legt Patricia Ceysens van BeCommerce uit.

Populaire eindejaarsperiode

De eindejaarsdagen waren zoals gebruikelijk de drukste periode. Van 27 november tot eind december spendeerden de Belgische consumenten 1 miljard euro op het internet, wat overeenkomt met 14% van de jaaromzet van de onlinewinkels. De populairste producten waren schoonheidsproducten, voedingswaren en modeartikelen.

 

Foto Pixabay