Waarschuwingslabel op frisdrank beïnvloedt ouders

Ouders zouden minder geneigd zijn om frisdrank te kopen wanneer er een waarschuwingslabel op de verpakking zou staan. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek uitgevoerd door de universiteit van Pennsylvania. 

Voor het onderzoek werden 2381 ouders met een kind tussen de 6 en de 11 jaar bevraagd. De resultaten werden gepubliceerd in The Journal of Pediatrics. Het is de eerste studie die de invloed van labels op frisdrank onderzoekt.



Resultaten

Maar liefst 60% van de ouders die geen informatie op de verpakking te zien kreeg, koos voor frisdrank en dit tegenover 40% die wel een label kon zien. Uit het onderzoek bleek ook duidelijk dat een etiket dat het aantal calorieën weergeeft, nauwelijks een invloed heeft.

“De resultaten tonen aan dat waarschuwingslabels op frisdrank wel degelijk een invloed hebben op ouders. Met de labels wordt men zich eindelijk bewust van de gezonheidsrisico’s zoals overgewicht en diabetes, die verbonden zijn aan het overmatig consumeren van suikerhoudende dranken. Het onderzoek en de resultaten zijn vergelijkbaar met die van tabak”, zegt onderzoekster Christina Roberto.

Interesse

De onderzoekers vroegen ook aan de ouders of ze al dan niet interesse zouden hebben voor zo’n label. Maar liefst 75% van de bevraagde ouders bleek voor het label te zijn. Verschillende Amerikaanse staten overwegen dan ook om waarschuwingslabels op frisdrank in te voeren.

Toch denkt onderzoekster Roberto niet dat het probleem volledig opgelost zal zijn bij de invoering van een waarschuwingsetiket op frisdrank. “De kans bestaat dat mensen het gebrek aan suiker in hun drank gaan compenseren met hoge suikerhoudende voeding die niet gelabeld is.”