Koning auto palmt Heizel in

Vandaag opent op de Heizel de 94ste editie van het Autosalon van Brussel de deuren. Zoals steeds tijdens de even jaren gaat het om een ‘groot' salon, waar de verschillende constructeurs in de nasleep van Dieselgate hun beste beentje voorzetten om het vertrouwen van de consument terug te winnen.
door
Tanita De Mey
Leestijd 2 min.

De voorbije maanden waren geen pretje voor de autosector. Het gesjoemel met de emissiewaarden bij Volkswagen straalt willens nillens af op de andere merken, die hun groene discours dan maar wat hebben afgezwakt om het scepticisme van hun klanten niet nodeloos aan te wakkeren. Waar elektrische, hybride en ultrazuinige wagens de vorige jaren centraal stonden op het autosalon, trekt de organisatie dit jaar dan maar de kaart van de luxewagens. Een handvol prestigieuze merken als Bentley, Lamborghini of Maserati kregen zo een onderkomen in Paleis 1, waar de voorbije jaren steevast tweewielers geparkeerd stonden.

Eén wereldpremière

Interessanter voor de doorsnee bezoeker zijn de nieuwigheden die in Brussel te bewonderen vallen. Het gaat om één wereldpremière - de Toyota Verso – elf Europese premières en een zestigal Belgische nieuwigheden. Daarnaast pakt de organisatie traditiegetrouw uit met een thematentoonstelling in paleis 2, die deze keer in het teken staat van de zogenoemde ‘youngtimers'. Het gaat om opmerkelijke wagens uit de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw, die nog te recent zijn om het etiket ‘oldtimer' te verdienen. In paleis 12 werd een indoor testpiste opgetrokken, waar bezoekers zelf achter het stuur kunnen kruipen om een proefritje te maken.

Extra veiligheidsmaatregelen

Ook het autosalon ontsnapt niet aan de verscherpte veiligheidsmaatregelen die horen bij terreurniveau 3. Omdat de organisatie de komende anderhalve week minstens een half miljoen mensen verwacht, wordt bezoekers uitdrukkelijk gevraagd om zonder tassen, zakken en rugzakken naar de Heizel af te zakken. Allemaal worden ze gecontroleerd voor ze het salon mogen betreden, en de organisatie wil lange wachtrijen vermijden. «We sparen kosten noch moeite om de veiligheid te garanderen», verzekert Pierre Lalmand, directeur-generaal van het salon. «Extra controles horen daarbij, maar wij staan erop dat dit in de best mogelijke omstandigheden gebeurt.»