“K3-meisjes, stop met reclame voor ongezonde producten”

20151106 - VILVOORDE, BELGIUM: Marthe De Pillecyn, Hanne Verbruggen and Klaasje Meijer celebrate after winning the final show of 'K3 zoekt K3', Friday 06 November 2015. K3 is famous music group for kids and after years of success, tonight three new singers are choosen. BELGA PHOTO JASPER JACOBS

De meisjes van K3 zullen in de toekomst niet meer te zien zijn in reclames en verpakkingen voor onder meer chips, koekjes, ijs en snoep. Die beslissing komt er dankzij een nieuwjaarskaart van de Nederlandse Alliantie Stop Kindermarketing, waarin ze vroegen om kinderen niet langer te verlokken met ongezonde producten vol zout, suiker of vet. Dat meldt NOS.

Volgens de Alliantie, die bestaat uit consumenten- en gezondheidsorganisaties, kinderartsen en wetenschappers, is het een goed moment nu de verpakkingen met de oude K3 vervangen worden. “De nieuwe K3 moet nu bepalen of ze hun talent en populariteit willen inzetten om iets nuttigs te doen, of om snoep en koek aan te prijzen”, zegt Bart Combée, directeur van de Nederlandse Consumentenbond en lid van de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding.



De Alliantie richt zich niet alleen tot de meidengroep. “Het gaat ook om tekenfilmfiguren als Spongebob en Dora. Die zijn voor kinderen vaak een rolmodel.”, aldus Combée. “We spreken bovendien ook de regelgever aan. We vinden dat de regels voor reclames veel strenger moeten worden.”

Uit onderzoek blijkt dat kinderen vanaf 18 maanden merken kunnen herkennen. Vanaf drie jaar ontwikkelen ze ook een voorkeur. “Ouders proberen hun kinderen gezond te laten eten, maar worden daarbij door dit soort producten in de weg gezeten.”

 

Foto Belga / J. Jacobs