App ‘Peach’ is de nieuwste hype

Peach is een nieuwe applicatie waarmee je kleine berichtjes kan plaatsen of afbeeldingen kan delen. De app werd ontwikkeld door Dom Hofman, die ook het populaire Vine lanceerde. Momenteel is het enkel beschikbaar voor iOS.

Met ‘Peach’ kan je statusupdates delen op je tijdlijn en dit in de vorm van GIF’jes (korte foto-animaties), video’s, locaties of muziek. Je kan vrienden opzoeken via hun telefoonnummer maar voorlopig herkent de app enkel Amerikaanse nummers.



Magic words 

Volgens Hofman is de app uniek ‘omdat het het beste van de bestaande applicaties combineert’. Zo maakt ‘Peach’ gebruik van magic words, zogenaamde tekstcommando’s. Op die manier kan je zaken oproepen zoals bewegende plaatjes. Met de app kan je tekeningen maken, muzieknummers herkennen, de temperatuur van je locatie delen en bepaalde boeken en films beoordelen. Op de homepagina krijg je een overzicht van de statusupdates van je vrienden.

De app kreeg heel wat aandacht op de South by South West techconferentie. Afgelopen vrijdag konden geïnteresseerden een account aanmaken om de app te proberen. Zaterdag waren er zelfs zoveel nieuwe gebruikers dat de Peach-servers het moeilijk kregen. De vraag is maar of die aandacht zal blijven duren en of een investeerder op de proppen zal komen.

Succesformule

Ieder jaar passeren er heel wat applicaties de revue die niet altijd even succesvol blijken te zijn.  Snapchat is het ideale voorbeeld van een applicatie die door zichzelf groot geworden is, zonder enige steun of overname. Toch is het lijstje van app’s die het niet gehaald hebben zeer lang. Zo was er bijvoorbeeld Path en Camarillo, apps waarbij je gebeurtenissen met je vrienden kan delen. Het blijft dus moeilijk om Facebook, WhatsApp, Instagram en Messenger te evenaren. Gebruikers zijn tevreden over hun huidige applicaties en zien geen enkele reden om iets nieuws te proberen. Het grote probleem is dat je gehele vriendengroep de overstap moet wagen.

Gonnu Van der Zwaag, oprichter en hoofdredacteur van iCulture.nl testte de app uit. “Het is aanvankelijk niet zo duidelijk wat het uiteindelijke doel is van de applicatie. Ik wist niet goed of ik moest gaan melden waar ik mee bezig was, of ik in disussie moest gaan met mensen over een tv-programma of iets anders. De commando’s zijn dan wel weer heel leuk. Toch vergt het heel wat energie om ‘weer iets nieuws uit te kramen’. Je moet echt goed nadenken wat je gaat posten en bovendien moet je ook nog je andere sociale media onderhouden. Als je niet echt een social media-personality hebt, dan voegt de app bitter weinig toe. Om te zien wat er leeft, raadpleeg ik nog het liefst Twitter of Trendr.”