Vertraagde vluchten kosten 3,2 miljoen euro

FOCUS COVERAGE REQUESTED TO BELGA 20151025 - BRUSSELS, BELGIUM: Illustration picture taken during the inauguration of a direct flight connection from Brussels to Tokyo, operated by All Nippon Airways Holdings, Sunday 25 October 2015 at Brussels airport in Zaventem. BELGA PHOTO JAMES ARTHUR GEKIERE

Steeds meer passagiers eisen een schadevergoeding van vliegtuigmaatschappijen na een vlucht met vertraging. Uiteindelijk zullen ze daar zelf de dupe van worden, “want dit leidt zonder twijfel tot duurdere tickets.”

Luchtvaartmaatschappijen betalen zich blauw aan compensaties voor vertragingen, die tot 40 keer meer bedragen dan de ticketprijs. Dat melden De Morgen en Het Laatste Nieuws. “Onredelijk hoog”, vindt de Antwerpse luchtvaartjurist Arthur Flieger. “Passagiers zullen daardoor het gelag zelf betalen.”



Schadevergoeding eisen

Sinds 2013 kan elke passagier een schadevergoeding eisen als zijn vlucht met drie uur vertraging toekomt op de bestemming. De bedragen liggen vast in de wet en kunnen oplopen tot 600 euro. Steeds meer Belgen ontdekken die regeling en eisen via het bedrijf Claim it een schadevergoeding. Volgens Claim it betaalt de helft van de vliegtuigmaatschappijen zonder morren. De andere helft van de zaken komt voor het gerecht. Ook daar hameren ze erop dat de wet moet worden aangepast.

Technische mankementen

Vorig jaar hebben ruim 7.500 reizigers voor een recordbedrag van 3,2 miljoen euro aan claims ingediend, meestal met succes. Flieger noemt dat een verontrustende evolutie, “zeker nu het Europees Hof van Justitie onlangs heeft geoordeeld dat elk technisch mankement te voorzien is. In de praktijk kan een luchtvaartbedrijf dus zo goed als nooit meer overmacht inroepen”, zegt hij. Alleen bij fabricafouten, sabotage of terrorisme hoeft de vliegtuigmaatschappij de getroffen passagiers niet te vergoeden.

Scheve verhoudingen

Ondanks de dalende olieprijzen is de gemiddelde ticketprijs in een jaar tijd met gemiddeld 4,8% gestegen. Die prijzenstijging wijt Flieger aan het feit dat luchtvaartbedrijven steeds meer moeten investeren in hun toestellen en interieur om aan alle financiële- en veiligheidsnormen te voldoen. “Als daar ook nog aberrante compensaties bijkomen, worden die uiteraard doorgerekend naar de ticketprijzen.” Volgens de expert kan alleen de Europese Commissie de verhoudingen weer rechttrekken, “maar tot nog toe verroert daar niemand een vin.”

 

Foto Belga / G.A. Gekiere