SnapChat verkent beleggingsmarkt

SnapChat werkt aan algoritmes om zijn gebruikers geautomatiseerd beleggingsadvies te geven. Maar SnapChat is niet alleen, ook andere socialemediabedrijven hebben hun zinnen gezet op de sector van het vermogensbeheer.

Volgens het International Financing Review (IFR), een blad voor vermogensbeheer, broedt SnapChat op een soort robo-adviestechnologie. Die moet de gebruikers helpen om hun geld te beleggen, bijvoorbeeld met oog op hun pensioen.



Verder zou het ook mogelijk worden om andere financiële producten meteen via de smartphone aan te schaffen. Denk daarbij aan trackers of ETF’s, beursgenoteerde beleggingsfondsen die nauwgezet een bepaalde beursindex volgen.

Het nieuws maakt alvast duidelijk waarom de Amerikaanse vermogensbeheerder Fidelity Investments een belang in SnapChat heeft genomen. Voor SnapChat is de interesse in de financiële sector niet nieuw. Het bedrijf lanceerde eerder al de online betaaldienst Square in de VS.

SnapChat is zeker niet het enige sociale medium dat voorzichtige stapjes richting beleggingssector begint te zetten. Ook Twitter zou volgens IFR benaderd zijn om gelijkaardige financiële diensten op poten te zetten. Voor de sector van online en mobiele betaaldiensten lijkt de uitbreiding naar vermogensbeheer een logische stap. Beleggingsadvies wordt daarmee één van de vele facetten van de financiële sector die op het punt staat om grondig te worden vestoord door nieuwe digitale spelers, de zogenoemde fintech-bedrijven.

In de VS bestaan er al heel wat geautomatiseerde diensten voor beleggingsadvies, die nu inspelen op de eerste ‘online generatie’ die stilaan vermogen begint te vergaren. De samenwerking met sociale media zorgt ervoor dat dergelijke diensten op een nooit eerder geziene schaal worden aangeboden.