«Alle kansen geven aan het overleg»

20160105 - BRUSSELS, BELGIUM: Illustration picture shows the start of a 48-hour strike of CGSP Cheminots and CSC Transcom, Francophone unions of Belgian railway company NMBS-SNCB, at Brussel Zuid - Bruxelles Midi railway station, Tuesday 05 January 2016 in Brussels. Flemish unions decided to suspend the strike in order to reach an agreement with the government. BELGA PHOTO NICOLAS MAETERLINCK

De stakingsactie van het spoor loopt vanavond op zijn einde. Minister van Mobiliteit en Werk Jacqueline Galant (MR) en Kris Peeters (CD&V) willen nu «iedereen opnieuw rond de tafel krijgen».

Nog tot vanavond 22 uur voeren de spoormensen actie. De hinder valt al bij al best mee. Gisteren reed zo’n 70% van de treinen in Vlaanderen, in Wallonië was dat slechts 15%. Veel mensen zijn dus toch redelijk vlot op hun bestemming geraakt, en de staking werd vooral gevoeld in Wallonië, in het internationaal treinverkeer en in het station Brussel-Zuid, waar enkele treinen werden tegengehouden door actievoerders.



De grote vraag is nu hoe het verder moet na de tweedaagse stakingsactie. Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) voelt zich naar eigen zeggen niet onder druk gezet. «We moeten nu zien hoe de vakbonden zich opstellen. Ik blijf bereid om een sociaal bemiddelaar te sturen als die vraag er komt, maar dan mogen er geen stakingen komen», aldus de vicepremier in De Ochtend. Hij benadrukt dat er nog ruimte is om te onderhandelen. «In het hervormingsplan staan een aantal zeer belangrijke krachtlijnen. Maar er valt nog heel veel in te vullen en te concretiseren. De vakbonden zouden het overleg met beide handen moeten grijpen.»

Ook minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) spreekt verzoenende taal. «We moeten nu alle kansen geven aan het overleg», zegt ze op de radiozender Bel-RTL. «Het moderniseringsplan van de NMBS is niet bedoeld om het statuut van de werknemers aan te passen, maar wel om anomalieën te corrigeren», voegt ze daar nog aan toe.

Sabena-scenario

De werkgeversfederatie heeft berekend dat de verstoring van het treinverkeer de Belgische economie ongeveer 40 miljoen euro per dag kost. Onaanvaardbaar, vindt de organisatie. «Als we de NMBS niet hervormen, glijden we af naar een Sabena-scenario», besluit VBO-topman Pieter Timmermans.