Nooit stonden we meer in de file

A man smokes a cigarette at his car's window as holiday-makers drive at slow pace on the A40 towards Geneva near Lyon, Central eastern France, on February 21, 2015, as snow made access difficult towards the Alps on February 21, with an estimated 4 to 5 hours to access ski resorts from Lyon . AFP PHOTO / PHILIPPE MERLE

Het aantal structurele files in België heeft alle vorige records gebroken. Dat blijkt uit de filebarometer van Touring Mobilis.

De ochtendspits loopt steeds vaker uit, de avondspits wordt drukker en zelfs tussendoor – tijdens periodes die vroeger eerder verkeersluw waren – is er meer file. Zo stond er vorig jaar gedurende 1.200 uur, of 50 volle dagen, meer dan 100 kilometer file in ons land. De filelengte piekte 7 keer boven de 400 kilometer en liefst 46 keer boven de 300 kilometer.



De structurele files zijn volgens Touring Mobilis nochtans het gemakkelijkst aan te pakken. «De stijging begint onrustwekkende proporties aan te nemen, ondanks de reeds genomen maatregelen. Structurele files vragen dringende structurele maatregelen», klinkt het.

Verzadiging van het wegennet

De stijging van het aantal structurele files is vooral te wijten aan de groei van de bevolking. Het aantal verplaatsingen die we afleggen is dus niet zozeer veranderd. Wel zijn er gewoon steeds meer weggebruikers. Op onze wegen rijden volgens Touring Mobilis evenwel ook «hoe langer hoe meer buitenlanders, zowel trucks als privéwagens».

Incidentele files

De langste incidentele file stond er op zaterdag 24 januari. Toen zorgden ijzel en sneeuw voor maar liefst 716 kilometer. Voor het eerst komen volgens de mobiliteitsorganisatie ook drie treinstakingsdagen voor in de top 15 van langste files.

“Investeren is oplossing”

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA, foto) is investeren de oplossing voor het fileprobleem. «Het budget voor de weginfrastructuur zal de komende jaren met maar liefst een derde stijgen», zei hij in het VRT-nieuws. De focus zal daarbij liggen op de Ring rond Brussel en Antwerpen, waar zich 50% van de filevorming situeert. Wat het openbaar vervoer betreft, wil Weyts ervoor zorgen dat alles efficiënt en betaalbaar blijft. Investeren in bijkomende capaciteit moet kunnen op de plaatsen waar men erom vraagt. Ook Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) is van mening dat moet geïnvesteerd worden in het openbaar vervoer en alternatieve oplossingen. Hij pleit voor een ‘Tinder voor carpooling’.