ID afgeven in winkels niet verplicht

20150407 - BRUSSELS, BELGIUM: Illustration picture shows the cash desk at Delhaize Supermaket store Karreveld, in Brussels, Tuesday 07 April 2015. BELGA PHOTO BRUNO FAHY

Steeds vaker vragen winkelbedienden de elektronische identiteitskaart van hun klanten. Wie liever waakt over zijn privacy, kan dat weigeren zonder de garantie op het aangekochte product te verliezen. Dat zegt Peter Grouwels van Binnenlandse Zaken in ‘De inspecteur’ op Radio 2. 

Klanten worden in veel winkels gevraagd hun elektronische identiteitskaart af te geven om snel de adresgegevens te kunnen verzamelen. Op die manier wordt er ook een digitale kopie van het aankoopbewijs aan gekoppeld. Het papieren aankoopbewijs, dat verloren kan gaan of onleesbaar kan worden, is dan niet meer nodig.



Toch heb je het recht om je identiteitskaart niet af te geven aan een winkelbediende achter de kassa. “De garantie zal daardoor niet vervallen, want het is wettelijk verplicht om die te geven op dat product”, zegt Peter Grouwels. Het is dan wel nodig om het aankoopbewijs goed bij te houden. “Bij een klantenkaart kan het zijn dat het een overeenkomst is tussen twee partijen waarbij de ene zegt: ik heb dit nodig voor de klantenkaart, en als je die niet geeft, kan je er geen krijgen. Normaal moeten ze een alternatief aanbieden, een gewoon invulformulier bijvoorbeeld.”

Onder meer bij Media Markt vraagt men de e-id van klanten. De multimediaketen benadrukt dat het enkel gaat om de inlezing van de naam, geboortedatum en adresgegevens van de klant, en dus niet om de foto en het rijksregisternummer. “Het is gewoon een moderne manier om snel een formulier in te vullen. Alles gebeurt met toestemming van Binnenlandse Zaken en onder toezicht van de Privacycommissie”, klinkt het daar.

Foto Belga / B. Fahy