Solden succesvol gestart

20160102 - BRUSSELS, BELGIUM: Illustration picture shows Nieuwstraat/ Rue Neuve and during the official start of the winter sales, Saturday 02 January 2016 in Brussels. BELGA PHOTO NICOLAS MAETERLINCK

De modewinkels halen opgelucht adem na een geslaagd eerste soldenweekend. Na een rotslecht najaar was het afgelopen weekend goed voor een omzetstijging van 5% tegenover het eerste soldenweekend van vorig jaar.

Dat blijkt uit een navraag van zelfstandigenorganisatie NSZ en Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel. Toch blijft het NSZ voorlopig voorzichtig over de rest van deze wintersolden. «Een eerste soldenweekend in volle kerstvakantie staat sowieso garant voor het nodige succes. De vraag is nu of dat aanhoudt. Daarvoor zouden enkele dagen met koud winterweer nodig zijn», klinkt bij NSZ.



Uit navraag blijkt dat de modehandelaars zelf erg tevreden zijn over het succes van de eerste koopjesdagen. Zo’n 7% van de volledige herfst- en wintercollectie ging de deuren uit. «Een opsteker, maar het is zeker niet goed genoeg», zo vat NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws de situatie samen. Normaal gaan de modehandelaars met 35% van de collectie de solden in. Maar door het slechte najaar lag er nu bij de start van de winterkoopjes nog 40% van de collectie in de rekken. NSZ hoopt dat de handelaars aan het einde van de solden met maximaal 15% onverkochte kledij en schoenen zitten. Dat is verre van evident, wetende dat tijdens een normale soldenperiode 20% van alle beschikbare artikels wordt verkocht.

De verwachtingen van de handelaars voor deze wintersolden liggen behoorlijk laag. Uit de bevraging blijkt dat 54% van de kleding- en schoenenwinkels zich verwacht aan een slechte soldenperiode. Zo’n 37% van de winkels gaan uit van een status quo ten opzichte van vorig jaar, terwijl slechts 9% een beter resultaat voorspelt. «Zo negatief is de sector nog nooit geweest», stelt Mattheeuw.

Een ander opvallend resultaat is dat aantal voorstanders van de solden in de sector de afgelopen vijf jaar is afgenomen. In 2010 waren 82% van de kleding- en schoenwinkels helemaal overtuigd van het nut van twee soldenperiodes per jaar. Nu is dat aantal geslonken tot 68%. Dat heeft volgens NSZ voor een groot stuk te maken de teleurstellende soldenresultaten van de afgelopen jaren. «De tijd dat solden synoniem waren voor succes ligt duidelijk achter ons», constateert Mattheeuws.