Belgen verkiezen veiligheid in de auto

This picture taken on November 17, 2014 shows the dashboard of Japanese auto giant Toyota Motor's fuel cell vehicle "Mirai", meaning future, in Tokyo. The Mirai, which can drive 650km from a charge of hydrogen, will go on sale in Japan with a price of 62,000 USD (7.2 million yen) on December 15. AFP PHOTO / Yoshikazu TSUNO / AFP / YOSHIKAZU TSUNO

Belgen zijn tuk op nieuwe technologieën in de wagen, vooral als die de veiligheid kunnen vergroten. Entertainment aan boord vinden onze landgenoten dan weer beduidend minder belangrijk, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van AutoScout24.

Marktonderzoeksbureau GfK voelde in opdracht van AutoScout 24 zo’n 8.811 Europeanen uit België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk en Spanje aan de tand over de eisen en verwachtingen van de auto van de toekomst. «Zo’n 95,4% van de ondervraagden vindt veiligheid prioriteit nummer één», klinkt het bij Vincent Hancart, algemeen directeur van AutoScout24,. Dat is het grootste Europese digitale platform voor auto’s.



Op de tweede plaats staat het kostenplaatje. Negen op tien Belgen vinden dat mobiliteit ook in de toekomst betaalbaar moet blijven. Het comfort (88%), milieuvriendelijkheid (86,8%) van de wagen en het rijplezier (83,7%) ervan vervolledigen de top vijf van criteria die de Belgen belangrijk vinden bij het aanschaffen van een vierwieler.

Hoeveel belang de Belgen hechten aan hun veiligheid, blijkt ook uit het verlanglijstje met functies die ze verwachten van de auto van de toekomst. Zo’n 82% verwacht dat hun wagen over 25 jaar automatisch gevaren herkent en actief ingrijpt om een ongeluk te kunnen voorkomen. Ook wordt er gedacht aan auto’s die onderling met elkaar communiceren, files kunnen vermijden en zelfstandig parkeerplaatsen kunnen zoeken.

Entertainment in de wagen vinden de Belgen beduidend minder belangrijk. Slechts vier op de tien ondervraagden wil in de auto van de toekomst televisiekijken, gamen of te surfen op het internet.