Europa pleit voor lagere bezorgkosten

De Europese Commissie wil online shoppen goedkoper maken. Dit voorjaar komen er maatregelen die paal en perk moeten stellen aan de hoge bezorgkosten van in het buitenland bestelde goederen.

Voor onlineshops zijn de feestdagen traditiegetrouw de drukste periode van het jaar. De Commissie greep dit moment aan om de hoge bezorgkosten voor internationaal geleverde goederen in vraag te stellen. Volgens de Commissarissen Ansip (Digitale Markt) en Bienkowska (Interne Markt) zijn de bezorgkosten tussen de lidstaten momenteel te hoog. «Een digitale markt met gezonde concurrentie zou de Europese consumenten jaarlijks 11 miljard kunnen besparen», stellen ze.



Uit een onderzoek in opdracht van de Commissie blijkt dat het versturen van een standaardpakketje van twee kilo in België ongeveer 6,5 euro kost. In Nederland betaal je voor datzelfde pakketje 7 euro, in Spanje 8,50 euro. Wil je het pakketje van België naar Spanje sturen, moet je 26 euro betalen, van Nederland naar Spanje kost dat 13 euro. Wil je het pakket verzenden vanuit Spanje naar België of Nederland, moet je daar bijna 33 euro voor neertellen.

Voor andere landen gelden soortgelijke prijsverschillen, die volgens de Commissie niet te verklaren zijn op basis van louter transportkosten en loonverschillen. Ook het gebrek aan concurrentie, toezicht en openheid speelt een belangrijke rol.

De maatregelen waarmee de Commissie begin volgend jaar op de proppen zal komen, zijn erop gericht om de openheid te vergroten. Ze denken daarbij aan een website die de prijsverschillen tussen de landen duidelijk oplijst. Verder moeten de nationale autoriteiten het toezicht op de pakketbezorgers versterken. Prijsmaatregelen zullen er voorlopig niet komen, omdat de Commissie daar de bevoegdheid niet voor heeft.

Ansip en Bienkowska hopen dat de lagere verzendkosten de digitale markt een duwtje in de rug zal geven.