Poortjes in metrostations leveren MIVB jaarlijks 9 miljoen euro op

20151125 - BRUSSELS, BELGIUM: Illustration shows the STIB MIVB Louiza - Louise metro station as 35 out of 69 subway stations reopen after four days of closure due to the terrorist threat level four, Wednesday 25 November 2015, in Brussels. The terrorist threat level is being kept at level four, the maximum in Brussels region, and has be maintained at level three for the rest of the country. The level 4 threat level for Brussels will be maintained until next Monday. BELGA PHOTO LAURIE DIEFFEMBACQ

De toegangspoortjes in de metro brengen de Brusselse openbare vervoersmaatschappij jaarlijks meer dan 9 miljoen euro op. Dat leidt Brussels parlementslid Jef Van Damme af uit het antwoord van minister van Mobiliteit Pascal Smet op een schriftelijke vraag.

Volgens de MIVB is er jaarlijks 8,75 miljoen euro aan inkomsten bijgekomen sinds er toegangspoortjes zijn geplaatst. Dat is volgens Van Damme (sp.a) een minimale inschatting aangezien er alleen rekening is gehouden met de extra verkoop van rittenkaarten in de stations met poortjes. Veel reizigers kopen pas een ticket als ze een poortje zien en schakelen later misschien over op een abonnement. Met de extra verkoop van abonnementen werd geen rekening gehouden. Men rekent uiteindelijk op een terugverdieneffect van zo’n acht à negen jaar. Uit een studie van de MIVB in 2014 blijkt ook dat er minder incidenten zijn met verbale en fysieke agressie in de stations met poortjes.



“Als partij hebben wij altijd geijverd voor betaalbaar en aantrekkelijk openbaar vervoer. Maar dat kan enkel als iedere reiziger zijn weliswaar bescheiden steentje bijdraagt. Daarbij hoort dus ook een stevige aanpak tegen zwartrijden. Dat is sociaal, want het stelt onze minister Pascal Smet in staat om de prijzen voor het komende jaar te bevriezen en die van de schoolabonnementen in 2016 zelfs te verlagen”, stelt Van Damme.

De sp.a’er heeft wel zijn bedenkingen bij het antwoord van de MIVB op het fenomeen van de poortjesglippers. Momenteel experimenteert de vervoersmaatschappij met een repressieve afstelling van de software die de poortjes sneller moet doen sluiten en de veiligheidsafstand beperkt. “Ik zie veel mensen en vooral kinderen die bang zijn als ze door de bruusk bewegende poortjes moeten. Ik zou dus liever meer controleurs in de stations zien”, zegt Jef Van Damme.