Recruiters houden niet van selfies

Het updaten en professionaliseren van je profielen op sociaalnetwerksites is één van de eerste zaken waar je aan moet denken als je begint te solliciteren. Maar hoe veel impact heeft een ongepaste profielfoto op Twitter en Facebook nu echt? Jobvite zocht het uit in hun Recruiter Nation Survey.
door
Mare
Leestijd 2 min.

In het onderzoek peilde Jobvite bij 1.400 recruiters en medewerkers van de human resources naar hun criteria wanneer ze online op jacht gaan naar nieuw talent. Op die manier zijn ze erin geslaagd de belangrijkste online do's en don'ts te onthullen.

Een van de belangrijkste zaken waar sollicitanten online op moeten letten, is hun spelling. Een slechte spelling of grammaticale fouten wordt door 72% van de recruiters als negatief bestempeld. Slechts 22% neemt hier geen aanstoot aan. Ook met foto's of referenties naar alcohol en druggebruik is het opletten geblazen. Zo'n 75% van de ondervraagden geeft aan zeer negatief te staan tegenover referenties die verwijzen naar een wietgebruik, terwijl slechts 24% hier neutraal tegenover staat.

Er wordt minder zwaar getild aan foto's met een alcoholconsumptie in de hand. Zo'n 54% ziet dit als negatief, tegenover 45% die onverschillig staat tegenover dit soort beelden. Een grote meerderheid van de ondervraagden staat negatief (24%) of neutraal (73%) tegenover het gebruik van selfies als profielfoto. Slechts 3% beoordeelde dit als positief.

Naast zaken die best vermijdt, zijn er ook een aantal dingen die je kunt doen om goed over te komen. Deelnemen aan lokale en nationale organisaties wordt door 76% van de recruiters gezien als een positief teken, net zoals het uiten van je persoonlijke mening (59%) en het discussiëren over de actualiteit (47%).