3,8 miljoen euro voor Rode Neuzen Dag

20151205 - VILVOORDE, BELGIUM: Dorothee Dauwe, Maarten Vancoillie, Jonas Van Geel, Koen Wauters, Sam De Bruyn and Heidi Van Tielen pictured at the final show of 'Rode Neuzen Dag' at Flemish commercial TV station VTM, Saturday 05 December 2015, in Vilvoorde. The 'Rode Neuzen Dag' campaign of VTM and Q Music radio raises awareness about mental illness. BELGA PHOTO JAMES ARTHUR GEKIERE

VTM, Qmusic en Belfius hebben tijdens de eerste Rode Neuzen Dag een bedrag van 3.858.814 euro ingezameld. Het bedrag gaat integraal naar verschillende projecten om jongeren met psychische problemen te helpen.

Zaterdag vond de slotshow van de eerste editie van de Rode Neuzen Dag plaats. Bedoeling van Rode Neuzen Dag is om door ludieke acties zo veel mogelijk geld in te zamelen voor een betere opvang van jongeren met psychische problemen. De laatste weken werden er overal in Vlaanderen verschillende acties georganiseerd. Het concert van Koen Wauters en Jonas Van Geel in de Antwerpse Lotto Arena bracht 165.00 euro op. Ook werden er 351.653 rode neuzen verkocht, wat zo’n 632.975 euro opbracht. Bij Qmusic kwamen meer dan 200.000 sms’jes binnen, goed voor 200.000 euro.



Heel wat bekende Vlamingen kwamen tijdens de slotshow langs om hun steentje bij te dragen. Zo daagden Koen Wauters en Jonas Van Geel, de presentatoren van dienst, stand-up comedian Philippe Geubels uit om het wereldrecord ‘Kussen in 30 seconden’ te verbreken. Het wereldrecord stond op 56 kussen op de wang in 30 seconden. Met de hulp van de Miss België-finalistes kon Geubels het record breken met maar liefst 65 kussen. Naast initiatieven als een marathonradio van 40 uur en Sven Ornelis die te voet 188 km aflegde van Neuss naar Vilvoorde, werd Jonas Van Geel uitgedaagd om een navelpiercing te laten zetten. Tijdens de show brachten jongeren met psychische problemen eveneens hun aangrijpende verhaal.

Foto AFP / J.A. Gekiere