Ode aan de kindertijd

Kleine meisjes willen groot worden, terwijl volwassenen terug naar hun jeugd verlangen. Op de planeet Mode vervaagt het onderscheid tussen de twee. Af en toe teruggrijpen naar die zorgeloze momenten van toen kan alvast geen kwaad.

L1

De Barbie van Moschino
Het is deze keer het Italiaanse modehuis Moschino dat de outfit van dé Barbie mag verzorgen. De plastic diva is intussen al 56 jaar oud, maar dat zou je niet zeggen. Ze is vandaag misschien zelfs meer dan ooit een icoon voor kleine en grote meisjes, en ook voor mannen blijkbaar: in het reclamefilmpje zie je zowel meisjes als jongens spelen. Moschino heeft Barbie uitgedost met een weelderige coupe, leer, ritsen en gouden kettingen. Het zijn de typische attributen van ontwerper Jeremy Scott, die levensgrote barbies op de catwalk loslaat.

L2Gucci baby
Ook de grote merken van het luxesegment in de prêt-à-porter hebben hun oog laten vallen op de allerjongsten. En dan bedoelen we echt heel jong, zoals blijkt uit de wintercollectie van Gucci voor baby’s van 0 tot 36 maanden. De stukken zitten duidelijk op de golflengte van de minimensjes, met accenten in heldere kleuren en toepasselijke illustraties, terwijl de chique en sobere ondertoon van het merk behouden blijft.

Oh Chewie Chewie
Zoals heel wat andere merken, springt ook het Amerikaanse J.Crew op de Star Wars-kar (of moeten we zeggen ruimteschip), met een dosis fun voor het hele gezin. De minimalistische T-shirts met opschrift “Chewie we’re home” (in limited edition) maken flink opgang in blogland.

L5Glazen muiltje
De beroemde schoenenontwerper Jimmy Choo inspireerde zich op het sprookje van Assepoester om een modelletje uit te tekenen met een zeer diep uitgesneden welving. Voor elk paar worden om en bij de 7.000 Swarovski-kristallen gebruikt, wat zich laat voelen in de prijs (3.495 in de webshop van het merk). Maar, zoals Choo zegt: “Elke vrouw verdient haar eigen Assepoester-moment.

L3Katy Perry in Tinker Bell-modus
H&M heeft zijn eindejaarscampagne voorgesteld, waarvoor Katy Perry in de huid van een ondeugende fee kroop. We zien haar in een knotsgekke videoclip die draait rond feeënfratsen en kerstmagie. Kate de fee tovert er allerlei personages in tevoorschijn, van peperkoeken mannetjes tot tinnen soldaatjes. De Holiday-collectie, voor dames, heren en kinderen, ligt al in de winkels.

Iedereen kawaii
Tulen rokjes in roze snoeptinten, kant, fronsjes en andere versierinkjes, de Japanse meisjes met Lolita-allures zetten de toon met hun kawaii-stijl. ‘Kawaii’ is Japans voor ‘schattig’ en wordt normaal gebruikt voor kinderen. Het begrip combineert het traditionele Japanse concept van onschuld en zuiverheid met de esthetiek van poppen en iconische mascottes à la Hello Kitty. Tokio wil terug naar de kindertijd.

Pierre Jacobs