Waarom het fijn werken is bij deze bedrijven

Weet u hoeveel u elders kunt verdienen?

Natuurlijk bent u benieuwd hoeveel u kunt verdienen in een nieuwe functie. Een goed salaris kan u prikkelen. Nadeel is dat de prikkeling niet blijft duren. Meer inhoudelijke jobkenmerken zorgen voor duurzamer jobgeluk.

Vijf rekruterende bedrijven komen tijdens het jobdebat bij de krant Metro tot deze conclusie: het loonpakket is maar één van de elementen die ervoor zorgen dat het ergens leuk is om werken.

Wat denken KU Leuven, Capgemini, TriFinance, Ordina en TUC RAIL over de relatie tussen werkgeluk en het salaris dat ze medewerkers betalen?

“Hoger loon door opbod bedrijven”

Bij Capgemini is het salaris een wezenlijk onderdeel van de job. “In IT is er zo’n opbod bezig”, voelt vice president Marketing & Communicatie Kris Poté. “Sollicitanten hebben keuze, en vergelijken werkgevers ook op salaris. Zo gaan we regelmatig spreken voor jongeren over ons beroep, bedrijf. Uitdagingen in de job en dat het goed betaald is, zijn twee troeven voor IT-ers. Loon is dus belangrijk.”

“Gevaar van demotivatie”

“Het salaris is belangrijk. Het moet correct zijn. Maar we merken dat dit snel kan omslaan”, zegt Muriel Sornasse, Manager HR bij TUC RAIL. “Het salaris is niet de meest bepalende factor van geluk op lange termijn. Niemand blijft in een job die hij of zij niet graag doet omwille van het loon. Maar salaris kan wel een demotiverende factor zijn wanneer een medewerker zich al niet meer 100% gelukkig voelt op het werk.”

“Loon toch belangrijkste factor”

TriFinance merkt in sectoronderzoek dat salaris wel belangrijk is voor financiële profielen. “Een analyse van onze doelgroep leert dat het loon een belangrijke factor is in een job”, zegt HUB Manager Laura Coosemans. “Het laat al de andere voordelen en positieve punten van een job achter zich, ongeacht de leeftijd van mensen aan wie we het vroegen.”

“Billijke verloning”

“Mensen moeten het gevoel hebben dat ze billijk worden verloond”, zegt Ann Schillemans, Hoofd HR Talent & Ontwikkeling bij KU Leuven. “Dat kan variëren naargelang de functie, maar ook de levens- en loopbaanfase en bijhorende prioriteiten. Zo weten IT’ers dat ze in consultancy meer kunnen verdienen, maar maken velen op een bepaald moment de overstap omwille van andere prioriteiten en voordelen.”

“Loon is maar 1 element”

“Wij hebben vooral gewerkt aan het worden van Employer of choice”, zegt Leen Van Puyvelde, Teamlead Resource Management bij Ordina. “Het salaris is hier één element in, net zoals collega’s, de ervaring en sociale skills waardoor je groeit. Wij zijn niet de beste betalers. Wel zijn we hét bedrijf om als IT-er voor te werken. Welke sfeer hier heerst en onze cultuur van opleidingen, merken ze onder meer op sociale media.”

“U hebt uw loon zelf in handen”

Verder hebben medewerkers hun loon zelf in handen, betogen de 5 bedrijven tijdens het jobdebat. Juniors en schoolverlaters beginnen aan dezelfde lonen (tussen 2000 en 2800 euro bruto bij onze 5 bedrijven), om vervolgens te stijgen volgens hun carrièrepad, mogelijkheden, prestaties en wensen.

Aangevuld met cafetaria- of flexplannen, mobiliteitsvergoedingen,… volgens wensen van de medewerker. De tijd is voorbij dat iedereen blij is met dezelfde wagen of eenvoudige gsm.

6 methodes om bedrijfssfeer nu al te checken

Onmogelijk om te weten hoe de bedrijfssfeer is in het bedrijf waar u wilt solliciteren? Toch niet. Meer dan ooit kunt u op voorhand uitzoeken of het bedrijf past bij u. Welke 6 methodes worden ondersteund door werkgevers TriFinance, KU Leuven, TUC RAIL, Ordina en Capgemini?

1.  Praat met medewerkers.

Verhalen van echte mensen schetsen het meest realistische portret over bedrijven, hun werksfeer, over geluk en mogelijkheden op de werkvloer. Kent u geen werknemer? De HR-afdeling geeft u graag contactgegevens.

2. Link u op sociale media

Leuke activiteiten worden door bedrijven en werknemers vlot gedeeld op sociale media. Check of u erbij zou willen horen via foto’s, filmpjes en reacties.

3. Woon activiteiten bij

Bedrijven organiseren activiteiten en doen aan activiteiten mee. Zo kunt u bedrijven leren kennen op café, tijdens een diner, op een jobdebat, tijdens vrijwilligerswerk, studentenactiviteiten,…

4. Ken de bedrijfswaarden

Elk bedrijf praat graag over zijn waarden. Deze zijn onder meer te lezen op de website en te vinden in hoe het bedrijf zaken doet. Voel of ze aansluiten bij uw persoon.

5. Ga op bedrijfsbezoek

Vraag tijdens het sollicitatietraject een rondleiding door het bedrijf. Of maak gebruik van opendeurdagen en open activiteiten.

6. Lees de krant

Welk bedrijf spreekt u aan vanuit berichten in de media? Check via Google of er passende vacatures zijn