De opmars van de tabtops

De komende eindejaarsperiode zullen de tabtops, een kruising tussen een laptop en een tablet, aan populariteit winnen. Volgens experts zal deze kruisbestuiving op termijn zelfs populairder worden dan de klassieke laptop. Voorlopig vindt dit toestel vooral in de zakelijke circuits zijn weg.

Na vier jaar is de tablet-hype definitief over. In het voorbije kwartaal werden amper 10 miljoen stuks van de Apple iPad verkocht, het laagste aantal voor de marktleider sinds 2011. Dat is een terugval van 20%. Ook Samsung, de nummer twee van de tablets, zag de verkoop vergelijkbaar slinken tot 7,9 miljoen stuks. Dat analyseert techconsultant Canalys in De Morgen.

Zowel Apple als Microsoft proberen in te spelen op deze trend en toverden verschillende tabtops uit hun hoed. Apple lanceerde de iPad Pro, terwijl Microsoft met de Surface Pro op de proppen kwam. Lenovo en Hewlett-Paccard pakten eveneens uit met hun eigen variant van deze tabtops.

Het principe achter de tabtop is eenvoudig: het heeft veel weg van de klassieke tablet, maar dan eentje die standaard met toetsenbord verkocht wordt. Volgens experts zijn de tabtops in eerste instantie vooral bedoeld voor een zakelijk publiek omdat ze bijzonder geschikt zijn voor presentaties, de aanmaak van beeldmateriaal of de verwerking van lange teksten of video’s.

Dankzij hun lichte gewicht zijn tabtops gemakkelijker te vervoeren dan laptops, maar tegelijk zijn er ook enkele belangrijke beperkingen. Zo is er weinig ruimte voor extra poorten met aansluitingen voor randapparatuur en is de accu noodgedwongen klein, waardoor de batterij een beperkte levensduur heeft. Ook het prijskaartje is behoorlijk pittig: voor een tabtop moet je al een kleine 1.000 euro op tafel leggen.