Trams en bussen vaak betrokken bij fietsongevallen

In de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen gebeuren de meeste ongevallen met fietsers en voertuigen van De Lijn.

In totaal vonden in de eerste acht maanden van dit jaar 119 ongevallen plaats waarbij een voertuig van De Lijn en een fietser betrokken waren. In acht gevallen was het slachtoffer zwaargewond en één keer was het ongeval dodelijk. De ‘gevaarlijkste’ provincies, waar de meeste accidenten gebeuren, zijn Antwerpen (52) en Oost-Vlaanderen (41). In 2014 waren er in totaal 193 ongevallen, waarvan drie dodelijk. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op vraag van parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) heeft vrijgegeven, en die Metro kon inkijken.

In Gent en Antwerpen wordt de fiets dan ook een steeds vaker gebruikt als vervoersmiddel. Met de komst van de elektrische fiets zal die populariteit alleen maar toenemen. Toch blijft fietsveiligheid volgens Vandenbroucke een belangrijke uitdaging.

Volgens minister Weyts investeert De Lijn in het defensief rijgedrag van zijn chauffeurs. Niet alleen in de opleiding wordt er aandacht aan besteed, nadien wordt het ook via coaching onderhouden.

Tramsporen

Een belangrijke oorzaak van de ongevallen zijn de ‘fietsonveilige’ tramsporen. Veel fietsers vallen namelijk wanneer ze de sporen proberen te kruisen. «Dat mocht ik aan de lijve ondervinden», vertelt Vandenbroucke aan Metro. «Op de spoeddienst vertelden ze me dat ‘tramsporen een vaste werkgever zijn’.» De Lijn onderzoekt de mogelijkheid om op beperkte schaal gleufrailopvulling te voorzien.