Selfieverslaafden zijn sociale exhibitionisten

Gebruikers van de sociale media Facebook, Instagram, Flickr, Snapchat en Whatsapp uploaden naar schatting per dag twee miljard foto’s, waarvan een substantieel deel selfies zijn. Het valt dus niet te ontkennen dat de zelfportretten de laatste jaren een stevige opmars gemaakt hebben en nu een deel van het dagelijkse leven vormen.

In een poging om dit fenomeen te verklaren, onderzochten psychologen van de universiteit van Wroclaw de persoonlijkheden van zo’n 1.300 mannen en vrouwen met twee studies. De eerste studie vroeg aan 750 mannen en vrouwen om hun aantal selfies van de laatste maand te tellen. De getelde selfies werden ingedeeld in drie categorieën: ‘eigen selfies’ met enkel de fotograaf, met de levenspartner (ofwel relfies) en groepselfies.

Daarnaast moesten de deelnemers ook drie vragenlijsten invullen. Die polsten naar delen van de persoonlijkheid zoals eigenwaarde, extraversie en ‘sociaal exhibitionisme’ (ofwel in welke mate je te koop loopt met je privéleven).

Geen verband met eigenwaarde

Het aantal getelde selfies liep maximaal op tot 350 eigen selfies, 100 relfies en 200 groepselfies. Een eerste duidelijk verschil stak de kop op tussen mannen en vrouwen. Vrouwen delen gemiddeld 6,7 selfies per maand, terwijl dit cijfer bij mannen op 3,3 ligt. Vooral groepselfies zijn duidelijk populairder bij vrouwen (6,1 per maand) dan bij mannen (2,6 per maand).

Verdere analyse vergeleek het aantal selfies met de resultaten van de persoonlijkheidstesten. Weinig verrassend is dat mensen die eerder extravert en sociaal exhibitionistisch zijn meer foto’s van zichzelf delen. Wat de studie echter ook aan de oppervlakte bracht, is dat selfies helemaal niets te maken hebben met zelfvertrouwen of eigenwaarde. Mannen of vrouwen met een gigantisch ego deelden evenveel selfies als deelnemers die constant aan zichzelf twijfelen.

Of toch?

Omdat er bij de eerste studie geen controle was op het daadwerkelijk aantal selfies, werd er aan een vijfhonderdtal promovendi gevraagd om selfies te tellen op de Facebookpagina’s van hun vrienden. Die vrienden vulden dezelfde vragenlijsten in. De resultaten waren in grote lijnen dezelfde als bij de eerste studie, al was er toch een verschil.

Het tweede onderzoek toont immers aan dat er bij mannen een verband is tussen de eigenwaarde en het aantal selfies van zichzelf. Mannen met meer zelfvertrouwen zullen immers meer selfies van zichzelf posten. Het onderzoek onderstreept wel dat het slechts om een zwak verband gaat. Een mogelijke verklaring die het geeft, is dat hierbij enkel rekening werd gehouden met Facebook. Daarnaast geven de onderzoekers toe dat ze niet weten of mannen die meer zelfvertrouwen hebben meer selfies posten of dat het hogere zelfvertrouwen een gevolg is van de vele selfies.