Dit zijn de opvolgers van de hipster

De hipster is nu al een tijdje op zijn retour, maar niet getreurd. Er staan voldoende opvolgers te trappelen om de titel van meest hippe m/v over te nemen. Aaf Brandt Corstius zette alle kandidaten voor De Volkskrant op een rijtje.
door
Liesbeth
Leestijd 3 min.

DE YUCCIE

De hoogtijdagen van de hipster zijn nog maar net gepasseerd, of de New Yorker David Infante beweerde al dat er een nieuw menstype was opgestaan. De yuccie staat voor 'Youg Urban Creative', en zijn gepriviligeerde middenklasse-jongeren met een grote drang naar zelfstandigheid én naar professioneel succes. Ze willen het liefste een smak geld verdienen met een creatief en trendy beroep. Denk aan een bankier die een eigen brouwerij uit de grond stampt of een advocaat die met een foodtruck op alle festivals staat. Bovendien hebben de yuccies een onuitstaanbare air om zich heen hangen. Aaf Brandt Corstius noemt ze dan ook mierenneukerige zeurpieten.

DE ORC

Wie buiten de stad woont, al een oudere leeftijd heeft bereikt maar wél creatief is, kan zichzelf in het hokje van de ORC's plaatsen. Voor je jezelf angstig begint te vergelijken met de populaire groene oger Shrek, ORC is een afkorting voor Old Rural Creatives. Tijdens hun jongere jaren hebben deze typetjes iets met kunst of zorg gestudeerd, om later naar het platteland te trekken. Ook daar willen ze hun creativiteit tentoonspreiden. Dat doen ze in de vorm van talloze kunstmarkten waar ze sieraden van kapotgeslagen glas, schilderijen van landschappen met veel primaire kleuren en van alles met mozaïeksteentjes verkopen. Jammer genoeg brengen deze kunstmarkten niet veel op, waardoor de ORC's zich genoodzaakt voelen om ook workshops te organiseren als 'Leer je eigen huisdier schilderen'.

DE SLASHIE

Je droomjob scoren in deze economische barre tijden is geen sinecure. Je moet je onderscheiden van de moordende concurrentie door talloze relevante bijbaantjes en eigen originele initiatieven. Zie daar de opkomst van de slashies: oftewel een persoon die meerdere beroepen heeft en zijn dromen nastreeft. Zo zijn auteurs/barista's, administratief medewerker/fashionblogger, bankier/schilder en ober/freelance journalist allemaal slashies.  Zulke personen kunnen het ook niet nalaten om al hun aspiraties en loopbanen luidruchtig te verkondigen als je hen vraagt "Wat doe jij eigenlijk?".

DE FITGRIL/FOODIE

Meisjes die obsessief bezig zijn met hun gewicht, gezond eten en sport deden vroeger bezorgd de wenkbrauwen omhoog rijzen. Als vrouwen tegenwoordig enkel superfood, sla en wat peulvruchten eet, worden ze geidoliseerd. Dit type kan je opsplitsen in twee groepen. De eerste groep richt zich vooral op eten en noemt zichzelf (onterecht?) foodie. Deze hypergezonde 'smulpapen' zijn als de dood voor suikers, gluten en vetten en zweren bij biologische producten, superfoods als chiazaad en bulgur, en drankjes als groene thee, kokoswater en supergezond bronwater. Bekende voorbeelden zijn onder meer Rens Kroes en Gwyneth Paltrow.

De andere helft van deze beweging is dan weer fanatiek bezig met sport. Je herkent ze aan de flashy fitnesskledij en de inspirerende quotes als 'Fit is not a destination, it is a way of life'. Tegelijk wringen ze zichzelf in onmogelijke hoeken en bochten om de meest indrukwekkende yogaplaatjes te kunnen delen op Instagram.

HET INSTAKIND

Vanaf dag één dat deze kleine koter ter wereld kwam (en zelfs daarvoor) is hij of zij al #instafamous. De fotograferende en bloggende mama's kleden hun kind zo trendy mogelijk aan om zoveel mogelijk volgers te verzamelen op Instagram. De droom van deze gewiekste moeders is zoveel mogelijk gesponsorde designkleertjes te krijgen voor hun kleine hartediefjes. Ze zijn dan ook nooit te beroerd om alle merken in de hashtags te benoemen. Onder meer peuter Avaya Hugo heeft op die manier al meer dan 82.000 Instagramvolgers achter haar account geschaard.

DE PROTO-HIPSTER

Liep jij jaren geleden al rond met een volle baard en een ronde zonnebril? En was je huis al gedecoreerd met Scandinavische strakke meubels, cactussen en sanseveria's? Dan ben je misschien wel een proto-hipster, ofwel iemand die al een hipster was voordat hipsters cool werden. Dan mag je jezelf terecht een trendsetter noemen. En ook al zijn alle hipsterkenmerken mainstream, blijf bij je garderobe en je look en tegen alle hipsterhaters roep je indien nodig: "Ik ben geen hipster, maar een proto-hipster."