Eerste Belgische trein op windenergie

Langs de E40 in het Limburgse Gingelom zijn de eerste zeven windmolens in gebruik genomen om treinen op groene stroom te laten rijden. Die moeten energie voorzien voor drie spoorlijnen. De eerste trein maakte meteen een ritje.
door
Matthias
Leestijd 2 min.

In totaal komen er 25 turbines, die worden verspreid over zes gemeenten, vier provincies en twee gewesten. Het park, langs de hogesnelheidslijn Leuven-Luik en de E40, moet in de toekomst een van de grootste windmolenparken in ons land worden.

Greensky-park

Om dat project te verwezenlijken, richtte spoorwegbeheerder Infrabel samen met energiebedrijf Electrabel (GDF Suez), de Brusselse elektriciteitsintercommunale IBE en de stad Sint-Truiden de vennootschap Greensky op. Het was de bekende ondernemer Roland Duchâtelet - toenmalig schepen van Sint-Truiden - die het windmolenpark op de rails heeft gezet.

Met een druk op de knop mochten federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR, foto rechts) en Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom (Open Vld, links) zaterdag de eerste zeven exemplaren van het Greensky-park in werking stellen. Daarop kon de eerste trein op windenergie meteen uitrijden. De installatie staat langs de E40 in Gingelom, bij Sint-Truiden.

Drie spoorlijnen

De turbines zullen de jaarlijkse CO2-uitstoot met 15.000 ton verminderen, door elk jaar ongeveer 35.000 MWh elektriciteit te leveren. Die hoeveelheid komt neer op het gemiddelde jaarverbruik van bijna 10.000 gezinnen, al is slechts een derde van de geproduceerde energie bestemd voor het openbare elektriciteitsnet. De rest vloeit voort naar de hoogspanningspost van Infrabel.

De spoorwegbeheerder zal de groen stroom aanwenden om drie spoorlijnen te bevoorraden. Dagelijks zullen zo'n 170 treinen - goed voor 5% van het totaal - worden aangedreven door de windenergie uit de Limburgse gemeente.