De Lijn presenteert eerste volledig elektrische bussen

20151017 - BRUGGE, BELGIUM: Brugge mayor Renaat Landuyt, De Lijn's Roger Kesteloot and Flemish Minister of Mobility, Public Works, Flemish municipalities around Brussels, Animal Welfare Ben Weyts pictured during the presentation of the first electric buses with wireless inductive charging in Belgium, Saturday 17 October 2015 in Brugge. BELGA PHOTO KURT DESPLENTER

De Lijn heeft de eerste volledig elektrische bussen voorgesteld. De voertuigen zijn milieubewust en stil, wat hen volgens de openbaarvervoermaatschappij ideaal maakt voor historische stadscentra.

Het duurt twaalf minuten om de bussen volledig op te laden. Dat proces gebeurt draadloos via inductie, een technologie die ook wordt gebruikt voor kookplaten. Met een volle batterij kunnen de voertuigen 45 minuten rijden. Op elk van de bussen – waarvan er voorlopig drie worden ingelegd – is plaats voor 44 reizigers, van wie er 17 kunnen zitten.



Zoemtoon

Volgens De Lijn biedt deze vernieuwing twee grote voordelen. «Om te beginnen stoten de bussen helemaal niets uit, dus ook geen schadelijke stoffen. En omdat De Lijn alleen groene stroom koopt, is er bij de productie van de energie evenmin sprake van uitstoot», benadrukt directeur-generaal Roger Kesteloot (foto links).

«Daarnaast zijn de bussen erg stil, aangezien ze geen dieselmotor gebruiken. Een zoemtoon is het enige wat je hoort», aldus nog Kesteloot. Die eigenschap maakt de voertuigen ideaal voor historische plaatsen zoals het stadscentrum van Brugge, waar de primeur dit weekend werd voorgesteld.

4,5 miljoen euro

De elektrische bussen zijn een onderdeel van het proefproject EVTecLab van de Vlaamse overheid. Er werd 4,5 miljoen euro geïnvesteerd. «Vlaanderen blijft investeren in de vernieuwing van de vloot van De Lijn. Hiermee toont De Lijn zich nogmaals als innovatieve en milieubewuste vervoermaatschappij», onderstreepte minister van Mobiliteit Ben Weyts (NV-A, rechts).

Ook Kesteloot omschreef de elektrische bussen als een keuze voor de toekomst. «Naast de hybride variant en de bussen die rijden op waterstof, gaat het opnieuw om een bewuste, toekomstgerichte keuze», besloot de topman van De Lijn. Een elektrische bus kost het dubbele in aankoop, maar zou drie keer goedkoper zijn in verbruik.