Crashtest met paspoppen moet spoorlopen ontraden

Steeds meer mensen lopen op de treinsporen waar dat verboden is. Om mensen verder te sensibiliseren, heeft Infrabel een aangrijpende campagne gelanceerd. Daarvoor deed de spoornetbeheerder crashtests met paspoppen.

Tijdens de eerste jaarhelft van 2015 kwamen er 334 meldingen binnen over spoorlopers. Vaak gaat het om mensen die «al te laat zijn voor hun afspraak» of gewoon «geen zin hebben om rond te wandelen». De cijfers tonen een stijging van 18% ten opzichte van vorig jaar, goed voor bijna even veel meldingen als in heel 2014. «Bovendien gaat het enkel om de geregistreerde gevallen», nuanceert Thomas Baeken van Infrabel. «De echte aantallen liggen nog veel hoger.»

In het eerste semester van dit jaar vielen door spoorlopen 1 dodelijk en 1 zwaargewond slachtoffer. Dat is vergelijkbaar met dezelfde periode in 2014. «Heel wat mensen schatten de snelheid van een aankomende trein totaal verkeerd in. Het is trouwens niet omdat jij een trein ziet, dat de treinbestuurder ook jou ziet», waarschuwt Baeken. Gemiddeld leverde spoorlopen ook 5,5 uur vertraging op per dag.

In navolging van de eerdere inspanningen om dit levensgevaarlijke gedrag te vermijden, loopt nu een nieuwe sensibiliseringscampagne van Infrabel, Securail, de NMBS en de politie. Die toont voor de eerste keer behoorlijk harde beelden: in een filmpje is te zien hoe paspoppen worden vermorzeld door een aanstormende trein.

«We willen niemand kwetsen», verzekert Baeken. «Maar het is een bewuste keuze om aan alle spoorlopers de realiteit te tonen en hen te laten zien wat de gevolgen kunnen zijn. Je leven is een omweg waard.» De video wordt vanaf 21 oktober in alle Belgische bioscoopzalen getoond. Bovendien hangen in alle grote stations nieuwe affiches. Daarop is onder meer te zien hoe een jonge vrouw «een laatste selfie» neemt voor een aanstormende trein.