Dieselgate doet Belgen vrezen voor gezondheid

A man arrives at gate 17 of the plant of German car maker Volkswagen (VW) in Wolfsburg, central Germany, on October 6, 2015. Several engineers at scandal-hit German automaker Volkswagen had admitted to installing the device in the company's cars aimed at cheating pollution tests. The global scam had wiped more than 40 percent off Volkswagen's market capitalisation and led chief executive Martin Winterkorn to resign. AFP PHOTO / DPA / JULIAN STRATENSCHULTE +++ GERMANY OUT +++

Bijna acht op tien Belgen vrezen dat het schandaal met de sjoemelsoftware bij Volkswagen negatieve gevolgen heeft voor de volksgezondheid. Dat blijkt uit een bevraging door iVOX bij 600 landgenoten.

Uit de peiling, die gebeurde in opdracht van Groen, blijkt ook dat ruim zes op tien Belgen (63,9%) willen dat de Belgische overheid aan de Duitse autoconstructeur een schadevergoeding vraagt. «Dit is de dioxinecrisis van de auto-industrie», reageert partijvoorzitster Meyrem Almaci.



Schadevergoeding

Van de bevraagden vreest 78,8% dat het schandaal, waarbij auto’s over software beschikten die de uitstoot van schadelijke stoffen in een testomgeving kon manipuleren, negatieve gevolgen heeft voor de volksgezondheid. Voorts denkt 62,8% dat de dieselwagens die vandaag worden gemaakt, schadelijke stoffen uitstoten. Bovendien heerst bij 64,8% de overtuiging dat de huidige tests onvoldoende zijn om uitstootnormen af te dwingen.

«De burger heeft er duidelijk genoeg van en wil dat de overheid ingrijpt. Via onafhankelijke tests willen we dat het consumentenbedrog stopt», aldus nog Almaci. Groen vraagt dat de federale en de Vlaamse regering procedures starten om schadevergoeding te bekomen voor zowel de gezondheidsschade als voor de misgelopen fiscale inkomsten. De Vlaamse ploeg heeft daarvoor al stappen aangekondigd.

Onbetrouwbaar

Verder wil Groen dat er Europees en federaal onafhankelijke testinstanties worden opgericht. De tests die door de industrie worden uitgevoerd, zijn voor de partij niet betrouwbaar. Ook moet Europa snel de Euro 6-normen goedkeuren, met weinig marge voor producenten om daarvan af te wijken.

«Wij stellen voor dat de Euro 6-norm op 80 mg/km uitstoot NOx wordt gehouden en zijn gekant tegen de 60% marge die de Europese Commissie voorstelt.» Groen voert cijfers aan over de gestegen uitstoot van NOx in ons land, wat dus kosten met zich mee zou hebben gebracht voor het Riziv.