Amerikaanse Playboy stopt met naaktfoto’s

epa01036605 U.S Playboy magazine founder Hugh Hefner (2-L) with his friends Holly Madison (L), Bridget Marquardt (C) and Kendra Wilkinson as they pose for photos during the 47th Monte Carlo television Festival at the Grimaldi Forum in Monaco, 12 June 2007. EPA/ASM CORBIS OUT

Het bekende mannenblad Playboy laat de naakte vrouwen voor wat ze zijn. Vanaf volgend voorjaar wordt het magazine -en de modellen- in een nieuw kleedje gestoken. Dat schrijft de New York Times.

Met of zonder kleren, de vrouwen zullen hun uitdagende poses niet achterwege laten, klinkt het. Hugh Hefner, de 89-jarige oprichter van Playboy (foto midden), zou zijn goedkeuring voor de vernieuwing gegeven hebben, die was ingegeven door de topredacteuren van het blad.



De tijden zijn veranderd, zegt Playboy-hoofdredacteur Scott Flanders. De strijd om naakte lichamen af te beelden en naaktheid maatschappelijk aanvaard te maken, heeft Playboy al lang gewonnen. «Vandaag kost het slechts een muisklik om seksuele daden te zien te krijgen op het internet», zegt Flanders. Naaktafbeeldingen in tijdschriften zijn daardoor achterhaald.

Het blad, waarvoor ooit iconen zoals Marilyn Monroe, Madonna, Sharon Stone en Naomi Campbell naakt poseerden, telt nog een oplage van 800.000. In 1975 werden er nog 5,6 miljoen exemplaren van verkocht, zegt Alliance for Audited Media, de mediagroep achter Playboy.

Ook verschillende Vlaamse vrouwen sierden de cover van het mannenblad. Denk maar aan Katia Alens, Jess Donckers, Ann Van Elsen, Tanja Dexters en Lesley-Ann Poppe.