Google wil websites versnellen

Google gaat nieuwe technologie inzetten die het mogelijk maakt om webpagina’s sneller te maken op mobiele telefoons en tablets. Op die manier wil het bedrijf voorkomen dat bezoekers sommige websites vroegtijdig verlaten en dus ook geen advertenties te zien krijgen.

Met de lancering van het initiatief Accelerated Mobile Pages (AMP) wil het bedrijf ervoor zorgen dat het mobiele web een versnelling hoger schakelt. “We willen webpagina’s met rijke content, zoals video’s, animaties en beelden die goed functioneren, plaatsen naast slimme advertenties en ervoor zorgen dat die in een oogwenk op het scherm staan, onafhankelijk van welk apparaat je ook gebruikt”, legt David Besbris, vice president engineering van de Google Search-divisie uit aan de Volkskrant. “We willen dat de AMP HTML het mobiele internet blikselsnel maakt”, klinkt het.



Voor de ontwikkeling van de Accelerated Mobile Pages werkt Google samen met de Europese mediabedrijven die zich in april aansloten bij het Digital News Initiative (DNI), een project dat kranten, tijdschriften en omroepen moet helpen meer munt te slaan uit hun websites. Het DNI is een reactie van Google op het verwijt van uitgevers dat de zoekmachine en de Nieuws-dienst van het Californische bedrijf bezoekers weghoudt van hun websites.

Onder de deelnemers aan het DNI bevinden zich gevestigde namen als Frankfurter Allgemeine Zeitung (Duitsland), The Guardian (Verenigd Koninkrijk), The New York Times (VS), Les Echos (Frankrijk), NRC Media (Nederland) en De Persgroep (DPG), de Belgische uitgever van De Volkskrant.

De lancering van de Accelerated Mobile Pages houdt wellicht verband met het toegenomen gebruik van adblockers bij Googles grootste concurrent op mobiele vlak: Apple. Het elektronicaconcern introduceerde vorige maand de mogelijkheid om advertenties tegen te houden op webpagina’s die op mobieltjes en tablets worden opgevraagd. Het weglaten van deze extra inhoud kan het laden van webpagina’s 50 tot 70% versnellen.