Notarispraat: waar moet je op letten als je met een eigen onderneming start?

Een eigen zaak opstarten? Boeiend! Je goed laten adviseren is wel een must. Onder andere bij het kiezen van de juridische vorm die het best past bij jouw onderneming. Ondernemen houdt ook risico’s in. Hoe kan je die beperken? Voor jezelf, maar ook voor je eventuele partner en kinderen?

Vooraf het nodige denkwerk
Een onderneming opstarten is boeiend en best wel spannend. Vooraf goed nadenken over hoe je het aanpakt, is cruciaal. Elke handelsactiviteit houdt immers risico’s in. Voor diegene die de onderneming opstart, maar ook voor al diegenen die met de onderneming te maken krijgen. Denk maar aan leveranciers, schuldeisers, … Hoe kan je de risico’s, binnen de bestaande regelgeving, maximaal indijken? Het antwoord op die vraag roept meteen een nieuwe vraag op: op welke juridische basis kan je je onderneming best uitbouwen?



Welke vorm?
Het kiezen, bepalen en invullen van de voor jou meest geschikte juridische basis voor je zelfstandige activiteit, is een fundamentele stap voor het latere succes van je onderneming. Als ondernemer of vrij beroeper kan je je activiteiten op twee manieren organiseren. Ofwel kies je ervoor je activiteit alleen en zonder vennootschap uit te bouwen, via een zogenaamde eenmanszaak. Ofwel kies je ervoor om alle activiteiten, al dan niet in samenwerkingsverband, onder te brengen in een vennootschap.

Vennootschap
Indien je kiest voor een vennootschap, rijst de vraag welke vennootschapsvorm het best past bij je doelstellingen en verwachtingen. Wat zal de aard zijn van je activiteiten? Hoe groot is het ondernemingsrisico? Wens je een grote statutaire vrijheid? Wens je eerder een besloten dan wel eerder een open samenwerkingsverband?
De meest voorkomende vennootschapsvormen zijn de naamloze vennootschap (nv), de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (bvba) en de coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (cvba).

Statuten
Een vennootschap is in essentie een samenwerkingsovereenkomst waarbij je in de statuten de spelregels opneemt van die samenwerking. De statuten van de vennootschap worden opgenomen in de oprichtingsakte. Elke wijziging vergt een beslissing van de algemene vergadering en dient via de notaris te worden vastgelegd. Daarna is er een bekendmaking in het Belgisch Staatsblad. In de statuten staan elementen zoals de benaming van de vennootschap, de zetel, het doel, het kapitaal, het bestuur, het boekjaar, de winstbestemming, etc.

Tijdig naar de notaris
Je merkt het: als starter ga je best zo snel mogelijk naar je notaris. Maar ook als je al een tijdje bezig bent, kan het nuttig zijn je notaris te raadplegen. Een onderneming evolueert immers ook. Zo kunnen er partners bijkomen, waardoor de organisatie van de samenwerking wijzigt. De notaris kan dan onderzoeken of de huidige juridische vorm nog past bij de evolutie van je onderneming.

Wat je moet weten over ondernemen: we praten erover met Yves de Brabander, creatief directeur en zakelijk leider van ontwerper Cedric Jacquemyn, en notaris Christophe Blindeman in onze talkshow Notarispraat

www.notaris.be