Bedrijven gooien de deuren open

Zo’n 650.000 bezoekers kwamen dit jaar naar Open Bedrijvendag. Zij konden bij 350 bedrijven terecht.

Elk jaar opnieuw openen heel wat bedrijven hun deuren tijdens Open Bedrijvendag. Ze doen dat om diverse redenen. «Voor sommige bedrijven is het een manier om een verjaardag te vieren, anderen willen eens aan hun buren laten zien waar ze mee bezig zijn», legt Matthias Lievens van Voka uit. «Nog anderen zien het als een laagdrempelige manier om werknemers te rekruteren, om meer te verkopen of om een nieuw product voor te stellen.»



De bedrijven die deelnemen verschillen jaarlijks nogal. Volgens Lievens doet zo’n 20 à 30% regelmatig mee. «We mikken ook vaak op beginnende bedrijven of bedrijven die nog nooit deelgenomen hebben. Dat is het meest interessant voor de bezoekers.»

Luchtverkeer

Tussen de bedrijven zitten ook opmerkelijke vogels. Zo was het luchtverkeersleidingscentrum van Belgocontrol voor het eerst te bezoeken. De 1.000 beschikbare plaatsen waren op 15 minuten volzet. Soms gaat het ook om ondernemingen die niet meteen met de naam ‘bedrijf’ geassocieerd worden, zoals begrafenisondernemers. Traditioneel gaan ook heel wat mensen een kijkje nemen bij instellingen en bedrijven uit de openbare sector, zoals ziekenhuizen, brandweer of Infrabel-installaties. Ook opvallend: een bezoek aan het onderhoudsbedrijf van de marine of aan discotheek Versuz in Hasselt, op klaarlichte dag ditmaal.

Bij de meest populaire bedrijven zit brouwerij Roman uit Oudenaarde (6.000 bezoekers), net als bakkerijgroep La Lorraine uit Ninove. Ook de Pringles-fabriek in Mechelen kreeg heel wat geïnteresseerden over de vloer. Andere trekpleisters waren bedrijven en instellingen die uitpakten met technologie en innovatie, zoals de ingenieursfaculteit van de KU Leuven, en bedrijven uit de bio-industrie.