Anke Buckinx toont dat er niets mis is met borstvoeding in het openbaar

Vandaag start de Internationale Week van de Borstvoeding. Om borstvoeding in een positief daglicht te stellen, krijgen borstvoedingsvriendelijke horecazaken een sticker op het raam gekleefd met de tekst Breastfeeding on-the-go.
door
Liesbeth
Leestijd 1 min.

Jaarlijks starten ongeveer 60.000 mama's met borstvoeding, maar de meerderheid houdt de periode van 6 maanden, aanbevolen door de Wereldgezondheidsorganisatie, niet vol. Moeders geven daarvoor verschillende redenen op, waaronder het feit dat ze zich onwennig voelen bij het borstvoeden in het bijzijn van anderen bovenaan prijkt. Daarenboven voelen heel wat moeders zich niet overal welkom om hun kindje te voeden.

Horecacampagne 'Breastfeeding on-the-go'

Met de campagne 'Breastfeeding on-the-go' wil Mammae het moeders gemakkelijker maken en een borstvoedingsvriendelijker klimaat scheppen door die plaatsen te “spotten” waar men geen probleem heeft met borstvoedende mama's.

Radiopresentatrice Anke Buckinx (foto rechts) heeft haar schouders onder deze campagne gezet. "Tijdens mijn zwangerschap had ik een beeld in mijn hoofd van de mama die ik het liefst wilde zijn: één op hoge hakken die borstvoeding geeft én durft buitenkomen. Intussen heb ik de pumps laten vallen, maar ik heb mijn dochter wel 6 maanden lang fulltime borstvoeding gegeven. Op alle mogelijke plekjes. Héérlijk was het om samen met Lou te gaan shoppen, terrasjes af te schuimen en vriendinnen te bezoeken. Meestal zijn horeca-uitbaters zeer vriendelijk en behulpzaam, en hebben andere klanten niet eens in de gaten dat je aan het voeden bent. 'Breastfeeding-on-the-go' kan ik iedereen aanraden", aldus Buckinx.