Lokale voedingszaken ontdekken het internet

Steeds meer lokale voedingswinkels zetten een online platform op poten om hun producten aan de man te brengen. Uit een analyse van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) blijkt dat zo’n 9% van de lokale voedingshandelaars een webwinkel heeft. Dat is 6% meer dan twee jaar geleden.

Voor lokale voedingswinkels wordt het steeds moeilijker om op te boksen tegen de moordende concurrentie met supermarkten en tankstations. Ook in 2014 nam het aantal lokale voedingswinkels verder af. Op jaarbasis daalde het aantal slagers met 2,7%, het aantal bakkers met 1,6%, het aantal groentewinkels met 1,8% en het aantal viswinkels met 2,8%. Dat blijkt uit een analyse van NSZ op basis van gegevens van de FOD Economie.

Noodzakelijke innovatie

Innovatie is de enige manier om toch het het hoofd boven water te kunnen houden. «Lokale voedingsproducenten hebben lang achterop gehinkt op het vlak van innovatie, maar uit deze cijfers blijkt duidelijk dat ze aan een inhaalbeweging bezig zijn», legt Christine Mattheeuws, voorzitter van het NSZ uit aan Metro.

«Vroeger dachten de lokale handelaars dat hun klanten sowieso in de winkel zelf zouden komen shoppen. Maar dat is niet meer van deze tijd. Drukke tweeverdieners of mensen die slecht te been zijn laten hun bestellingen liever klaarzetten of aan huis leveren. En dat beginnen de lokale handelaars ook meer en meer te beseffen», legt ze uit. Uit de enquête blijkt dat 26% van de lokale voedingswinkels binnen de twee jaar een webwinkel uit de grond wil stampen. «Een webwinkel is niet alleen handig om extra services te bieden, maar ook om extra klanten aan te trekken», besluit Mattheeuws.

Op dat eerste vlak scoren voedingswinkels alvast goede punten. Zo’n 84% zorgt voor leveringen aan huis, 62% doet dat zelfs bij iedere klant die daarom vraagt. De overige thuisleveraars beperken zich tot senioren en minder mobiele klanten (46%) of bij slecht weer (12%).

Klantenservice

Marc Reyskens van de Leuvens bakkerij Makarius (foto rechts) is één van de lokale handelaars die onlangs een webshop opende. «Ik wilde mijn klanten een betere service bieden. Dankzij de webshop zijn lange wachttijden in mijn bakkerij definitief verleden tijd. Dat verlaagt de werkdruk voor mijn personeel», legt Reysekens uit. Gemiddeld ontvangt de bakkerij een honderdtal bestellingen per week, maar toch heeft de webshop zijn inkomsten niet echt opgekrikt. «Ongeveer 90% van de klanten die online bestelt, zijn vaste klanten. Ik heb niet de indruk dat mensen dankzij het internet mijn bakkerij ontdekken.»

Aan huis leveren is voor Reyskens momenteel nog niet mogelijk, maar in de toekomst hoopt hij op zondag de bestellingen bij de klant aan de deur te kunnen bezorgen.