1 op 4 Belgen wil van job veranderen om dichter bij huis te werken

De Belg besteedt gemiddeld en onafhankelijk van de afstand en het vervoersmiddel, 54 minuten per dag aan zijn woon-werkverkeer. Met het openbaar vervoer doet de werknemer er dagelijks méér dan anderhalf uur over. Vooral zij die werken in een stad en het openbaar vervoer nemen, ervaren hun woon-werktraject als het meest belastend.
door
Hans
Leestijd 2 min.

HR-dienstverlener Securex onderzocht bij 1.671 Belgische werknemers de tijd die ze dagelijks van en naar hun werk spenderen. Wat blijkt? 23% wil van job veranderen om dichter bij huis te kunnen werken. Het gaat dan vooral om werknemers in Brussel (1 op 3). In Wallonië (1 op 4) en Vlaanderen (1 op 5) liggen deze cijfers lager. Ook werknemers met kinderen zijn geneigd om sneller van werk te veranderen om dicht bij huis te werken (31%), net als kaderleden en bedienden (1 op 4), hoger geschoolden (27%) en werknemers die met het openbaar vervoer naar het werk gaan (36%). Meer dan de helft (53%) van de werknemers die het woon-werkverkeer belastend vinden, wil van werk veranderen. Bij de werknemers zonder een belastend woon-werkverkeer is dit slechts 9%.

Openbaar vervoer is (nog) niet de heilige graal

Met de wagen ben je bijna een uur per dag onderweg. Al fietsend of te voet is dit slechts een half uur (29 minuten). En met het openbaar vervoer ben je met 96 minuten per dag het langst onderweg. Kaderleden en bedienden zijn respectievelijk 70 en 58 minuten onderweg (versus 43 minuten voor arbeiders). Hoger geschoolden spenderen ongeveer één uur aan hun woon-werktraject (versus 48 minuten bij lager geschoolden).

Werknemers in Brussel zijn het langst onderweg

Vooral werknemers in Brussel doen erg lang over hun woon-werktraject. Ze zijn dagelijks maar liefst 95 minuten onderweg (tegenover 49 minuten in Vlaanderen en 51 minuten in Wallonië). Ruim 60% van wie in Brussel werkt, is meer dan één uur onderweg, terwijl dit in Vlaanderen en Wallonië slechts voor 21% het geval is. In de ‘gemiddelde' Belgische stad (inclusief Brussel) kost het een werknemer dan weer 61 minuten om zich van en naar het werk te verplaatsen, bijna een kwartier meer dan wanneer hij buiten de stad zou werken.