'Doe eens goed gek' haalt psychose bij jongeren uit taboesfeer

Met de slogan ‘Doe eens goed gek' wil een nieuwe voorlichtingscampagne het taboe doorbreken rond mensen met een psychotische aandoening. Zo'n 3% van de Belgische jongeren is gevoelig voor psychoses.
door
Matthias
Leestijd 2 min.

Mensen met een psychose raken overprikkeld, waardoor ze de realiteit anders gaan percipiëren. Dat kan leiden tot hallucinaties, waangedachten en paranoia, stemmingswisselingen, zich sociaal terugtrekken en in zeldzame gevallen agitatie of agressie.

Het opzet van de campagne is om het vertekend beeld te doorbreken die bestaan over mensen met een psychotische aandoening. «Vooroordelen zorgen voor een glazen plafond», zegt psychiater Jeroen Kleinen van het Psychiatrisch Centrum Sint-Hiëronymus. «Wanneer je eenmaal het label ‘psychosegevoeligheid' hebt gekregen, worden veel zaken onbereikbaar. Niet omdat ze onmogelijk zijn, maar omdat je de kans niet meer krijgt».

Biologisch gesproken ligt een onevenwicht tussen de neurotransmitters in de hersenen aan de basis van een psychose. Er is een genetische component, al speelt die slechts in beperkte mate een rol. Psychische stress, migratie, wonen in een stedelijke omgeving en druggebruik gelden als risicofactoren om een psychose in de hand te werken.

Zeldzaam is het probleem niet. Naar schatting kampt tot 3% van de Belgische jongeren met psychosegevoeligheid. De eerste psychose manifesteert zich vaak tussen de leeftijd van 16 en 35 jaar. Tegelijk is er ook goed nieuws: een psychose legt geen hypotheek op de rest van je leven.

Meer info op www.goedgek.com. Bekijk hieronder ook de campagnefilmpjes met bekende Vlamingen Peter Van De Veire en Bill Barberis ('Thuis').