Taxichauffeurs protesteren tegen ‘Uberisatie’

20150913 - BRUSSELS, BELGIUM: Illustration shows a taxi ticket at a protest of Brussels taxi drivers against taxi-app Uber, 20150913, in Brussels. Brussels' taxis ride Today at half price. BELGA PHOTO NICOLAS MAETERLINCK

Afgelopen zondag hebben de Brusselse taxibestuurders een protestactie gehouden tegen de oneerlijke concurrentie door Uber. De taxichauffeurs rekenden de hele dag niet meer aan dan de helft van de prijs, oftewel het bedrag dat de chauffeurs moeten ophoesten voor sociale bijdragen, belastingen en de autoverzekering.

Zowat 1.500 taxi’s uit Brussel en uit Zaventem namen deel aan de actie. «Omeen sterk signaal te sturen hadden we gratis moeten rijden, maar onze chauffeurs willen zich niet verlagen tot het niveau van onze oneerlijke concurrenten. Ze moeten en willen de fiscale en sociale wetgeving respecteren», zegt Pierre Steenberghen, woordvoerder van het Gemeenschappelijk Front van de taxisector en secretaris-generaal van de Nationale Groepering van Taxi-Ondernemingen (GTL-Taxi).

Tussen 8 en 18 uur rijden de taxi’s daarom aan de helft van de prijs, wat net genoeg is om de kosten voor alle sociale bijdragen, belastingen en verzekeringen te kunnen dekken. «Dat zijn allemaal zaken die de illegale taxidiensten niet betalen», klinkt het bitter.

«We willen bewijzen dat met de prijzen die ’piraatdiensten’ hanteren, het beroep van taxichauffeur niet leefbaar is voor zij die de regels respecteren», vervolgt de zegsman. De deelnemende chauffeurs delen brochures uit om hun klanten te overtuigen van de «legale taxi», klinkt het. Het Gemeenschappelijk Front van de taxi’s, met naast GTL-Taxi de transportbonden BTB-ABVV en ACV Transcom, zegt niet tegen de komst van nieuwe spelers te zijn, maar eist dus gelijke regels voor iedereen.

Ze wijzen ook op de mobiele applicaties die de sector nu reeds heeft. «Onze diensten blijven voor iedereen toegankelijk en we kunnen niet toelaten dat een Amerikaanse multinational totaal illegaal actief blijft onder het valse voorwendsel dat ze innovatiever zou zijn dan de taxi’s», legt Steenberghen uit.