Albatros verovert ook Antwerpen

Na Gent is nu ook in Antwerpen de kop eraf voor de Albatrostram. Tussen Linkeroever en Boechout maakte het nieuwe voertuig van De Lijn – dat ruim 300 reizigers kan vervoeren en meer comfort biedt – zijn eerste rit.

De Albatros is de naam van de Flexity 2-tram van constructeur Bombardier. Met de extra lange en hypermoderne trams wil Antwerpen de capaciteit van zijn tramverkeer vergroten. De xxl-variant is 43 meter lang, biedt plaats aan meer dan 300 reizigers en heeft een prijskaartje van 3,25 miljoen euro.

«Lange tram, kortste weg»

De naam van de supertram werd gekozen uit meer dan 3.000 inzendingen en verwijst naar de manier waarop de gelijknamige vogel stil en zonder veel moeite door de lucht zweeft. Het sporennet en de perrons worden vernieuwd, en ruim 500 chauffeurs krijgen een opleiding.

Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) en De Lijn-directeur Peter Vanwalleghem verwelkomden gisteren de reizigers voor de eerste rit op tram 15. «Het gaat niet zomaar om enkele nieuwe trams, maar om een serieuze modernisering en uitbreiding van ons wagenpark», aldus Vanwalleghem. «Deze lange tram wordt de kortste weg naar Antwerpen.»

Klimaatregeling

De Albatros is flexibeler dan het Hermelijn-model, dankzij de klapstoelen. Bovendien heeft hij klimaatregeling voor de reiziger en is hij ook voor de trambestuurder een pak comfortabeler. Daarnaast heeft de tram een kortere remafstand en vraagt hij minder onderhoud.

Dit jaar nog krijgt de Scheldestad 28 Albatrossen: 10 xxl-trams (45m) en 18 xl-trams (30m). In 2017 komt een volgende levering nieuwe trams: 14 xxl-trams (45m) en 10 xl-trams (30m). Antwerpen heeft nu drie modellen van trams: de oudste PCC-trams (74 reizigers per voertuig), de Hermelijn-trams (204 reizigers) en de Albatros.