Uber duwt gaspedaal in met lancering UberX in België

The Uber app is seen on a smartphone past cabs passing on Paseo de Gracia in Barcelona, on December 9, 2014. A judge on December 9, 2014 banned the popular smartphone taxi service Uber from operating in Spain, court officials said, following similar prohibition action in several other countries. AFP PHOTO/ QUIQUE GARCIA

De populaire taxidienst Uber lanceert UberX in Brussel. “Brussel is na Londen de Europese stad met de meeste verkeersproblemen, wij willen deel zijn van de oplossing”, luidt het.

Uber kondigde de lancering van UberX gisteren aan op een geheime locatie die slechts 45 minuten op voorhand gecommuniceerd werd, naar eigen zeggen om veiligheidsredenen. “Er zijn momenteel veel spanningen”, legt algemeen directeur Filip Nuytemans uit. “Er is een minderheid van taxichauffeurs die bedreigingen uit, Uberbestuurders aanvalt en zelfs passagiers uit auto’s sleurt en hen intimideert. Daarom nemen we deze veiligheidsmaatregelen.”



Wetgeving

UberX is in de meeste landen de belangrijkste service van het internetbedrijf. In ons land werd er in maart 2014 echter voor gekozen om enkel UberPOP te lanceren, omdat UberX niet strookte met de bestaande wetgeving. Terwijl UberX werkt met professionele chauffeurs, brengt de app van UberPOP passagiers en privéchauffeurs met elkaar in contact. De chauffeurs van UberX rijden met voertuigen die aan strikte vereisten moeten beantwoorden, hebben een vergunning en zijn verzekerd voor het vervoer van personen.

Naar eigen zeggen is Uber intussen tot de conclusie gekomen dat UberX toch legaal is. Bovendien hebben verschillende concurrenten al een gelijkaardige dienst gelanceerd. “De wetgeving is bedoeld om het monopolie van de taxisector te beschermen, maar ze is niet goed geschreven”, klinkt het laconiek.

10 euro

UberX heeft momenteel al twintig chauffeurs in dienst, waaronder enkele chauffeurs die begonnen met UberPOP en op professionele basis voor Uber wilden werken. UberX is duurder dan UberPOP, maar volgens Nuytemans is het nog steeds 25% goedkoper dan een taxi. Ter illustratie: voor een ritje van Brussel-Zuid naar Schuman betaal je 7 euro met UberPOP en 10 euro met UberX.

Nuytemans laat duidelijk verstaan dat er ook een uitbreiding naar andere steden aan zit te komen. Bovenaan het lijstje staan Antwerpen, Gent en Charleroi. Nu al zijn er heel wat mensen die Uber in die steden gebruiken. Her en der roept Uber hevige tegenstand op van taxichauffeurs. In Brussel werd UberPOP zelfs door de rechtbank verboden. Er zijn al meermaals auto’s van chauffeurs in beslag genomen en één bestuurder is veroordeeld door de politierechtbank.